„Ние просто не сме мъдри…“

окт. 20, 2022 | Срещи

„Ние просто не сме мъдри…“

20 октомври 2022 | Срещи

Фаталните 13 години са минали от това интервю с Антон Дончев, а думите му звучат дори по-актуални сега. Писателят си отиде на 20 октомври 2022 г., на 92-годишна възраст.

„Как ще изглежда светът след век? Не знаем нищо – дали целият тоя ужас, който в момента се развива, няма да създаде ново направление на науката. Дали няма да се пръкне някой микроб… Работата е там, че в момента на човечеството му липсва изкуството да синтезира.“

„Хората имат усещане за липса на справедливост. Голямата загуба на тези последни 20 г. е объркването за мястото на духовното и материалното в живота на личността и на обществото.“

Писателят е най-известен с историческите си романи, безспорно най-популярният от тях е „Време разделно“, който само у нас достига тираж над 1 млн. екземпляра, а е превеждан на повече от 30 езика.

Роден в Бургас през 1930 г., акад. Антон Дончев завършва право, но се отказва от юридическата си кариера заради литературата. Сред другите му известни произведения са романите „Странният рицар на свещената книга“, „Сказание за хан Аспарух, княз Слав и жреца Терес” и „Трите живота на Кракра“.

Интервюто е публикувано в брой 2/2010 на Списание 8.


 

– Съвсем скоро навлязохме в 2010 г. Какво според вас ни отличава от българите отпреди 50 или 100 години?

– Тези 50 години, които разделят 1910, 1960 и 2010 г., са буквално пропасти. 1910-а за България е година на възход, цялата държава има самочувствие. Току-що се е обявила за независима, след 2 г. ще започне Балканската война.

Кръгозорът на българина е по-малък от сегашния, но хоризонтът не е мъгляв. 1960 г. я помня, бил съм 30-годишен. България беше почнала да се пооправя икономически. 7 години след смъртта на Сталин и 15 години след 9 септември. Стопански би могло да се каже, че вървим напред, психологически нацията вече се връщаше назад.

Тя беше изолирана от света. Самото съществуване беше една лъжа. Тази непрекъсната нужда да мислиш едно, но да говориш друго, вкъщи да бъдеш един, навън – друг.

Това раздвояване на личността не можеше да не доведе до ерозия и размиване на цялото общество.

Но както при всички преси и депресии, има и положителни черти – сгъстяване на мисленето, желание да се избие в друга посока. Изкуството като че ли се раздвижваше, имаше няколко фигури в литературата, в живописта, в музиката, които въпреки атмосферата създаваха неща, които 50 г. след това продължават да са визитни картички на България.

 

Антон Дончев

снимки: Владимир Мачоков, Списание 8

 

– Как изглеждаме днес?

– България днес е облечена в дрипи, недохранена, отчаяна. 50 години тоталитарна държава, 20 години хаос. Тези неща ще бъдат изследвани от психолози, от психиатри, от непредубедени историци и

предполагам, че етикетът, който ще им бъде залепен, ще е национални трагедии.

Хората имат усещане за липса на справедливост. Голямата загуба на тези последни 20 г. е объркването за мястото на духовното и материалното в живота на личността и на обществото.

Има един ужасен, но показателен виц: Учителката пита децата кой какъв иска да стане – един иска да е космонавт, друг шофьор. А Иванчо казва… „Искам да съм педал мръсен.“ „Какво говориш? Защо?“– възкликва учителката.

„Оня ден край нас мина кабриолет с 3 – 4 мацки и баща ми изсъска „педал мръсен…“ Искам да стана като него.“

Има загуба на ценности, вместо тях се наслагва убеждението, че някои неща, за които се изискват години търпение, много работа, могат да ти паднат от небето.

Че могат да се появят хора, на които никой не знае имената, и те да станат ръководители на държавата.

 

– Не е ли работа на интелектуалците да будят народа?

– Интелектуалците, първо, създават културата и, второ, я пазят. В България в момента те не правят нито едното, нито другото, а и никой не им дава възможност да правят каквото и да било.

Голямата грешка, големият грях, голямото сбъркване е отказът от култура.

Говоря за културата като единство на образование, наука, изкуство и морал. Какво става с културата, образованието, науката, изкуството? Кой следи, както се отчита нивото на Дунава, равнището на българската култура? България няма да разреши своите икономически, политически, морални и всякакви други проблеми, ако не реши тези на своята култура.

Отделната личност и всяко общество се раждат късогледи, като кученцата и котенцата. Аз имам 11 диоптъра, като си махна очилата, виждам само петна.

За народите очилата са културата, която помага да видят света,

да намерят своето място и чак тогава да почнат да го променят. Ние можем да добием човешкото право да докосваме, да формираме света, когато го разберем. ООН всяка година издава диаграми коя държава колко пари дава за култура. Стърчат върховете на САЩ, Швеция, Германия. Нас ни няма, губим се.

За нас Земята е България, една част от Балканския полуостров, която е неповторима, със свои вътрешен живот и закони. Ако климатът се променя, това става по различен начин тук. А какво да се прави, могат да кажат само учените – на кои земеделски култури трябва да се обърне внимание, къде трябва да се развие напояване, какво да направим за горите, за водите си, какво – за здравето на хората си.

Градината на науката има нужда от постоянно напояване.

Има го и проблема за идентичността. Световната култура е оркестър, в който всеки свири на свой национален инструмент и няма музика, ако няма цигулка, флейта… ако я няма и българската гъдулка.

Колкото и да ми е тежко, трябва да кажа, че не виждам някой да се грижи за това.

 

Антон Дончев

 

– Как според вас ще изглеждаме след още век?

– Писал съм фантастични романи и обичам фантазирането. Но в случая то е без посока.

Не знаем нищо – дали целият тоя ужас, който в момента се развива, няма да създаде ново направление на науката.

Дали няма да се пръкне някой микроб.

Или пък на Слънцето няма да му дойде на акъла да хвърли някой къч.

Работата е там, че в момента на човечеството му липсва изкуството да синтезира. С някаква дива страст събираме факти, знания, данни и ги трупаме, трупаме, без да виждаме взаимодействието между тях. Приличаме на хора, които берат плодове, убиват животни, замразяват ги, без да им дойде на ума, че не могат да ги изядат. Разполагаме с огромно количество знания, но не можем да извлечем ползата от тях.

Нямаме умове, направления в науката, които да потърсят големия смисъл. Ние не можем да отговорим на въпроса дали джиесемите или нещо, което утре ще изскочи, няма да е краят на хората.

Знаете ли какво е мъдрост? Да предвидиш далечните последици от своите постъпки.

Ние просто не сме мъдри.

 

– Имаме ли талантливи млади писатели?

– Чета доста, а и имах щастието и нещастието да бъда в журито на конкурс за най-добрия български роман. Прочетох 66 романа, написани за една година.

През 1950 г. четох доклад, в който се разглеждаха 12-те романа, написани за тази година. Сега имаме 5-6 пъти повече заглавия.

Имаме добро ниво на литературата. Много добро е нивото на българската поезия. Но проблемът е друг. При този същия конкурс победителите би трябвало да се издадат на английски. Това обаче не става, защото се стига до следния диалог с тамошния издател. Той прочита книгата и ни пита колко екземпляра са продадени в България. Отговаряме 500, 1000, най-много 2000. И англичанинът казва: „Вие не си продавате книгата в България, как очаквате аз да я продам в Англия“.

Литературата е съдружие и съавторство на писател и читател.

Една нация, ако иска да има литература, трябва да се грижи и за двете страни. Нуждаем се от пропагандиране на нашата литература, за достигане до българския читател, иначе това ще си остане едно кръжоче – последните богомили, които се събират по горите и си говорят – Иван написал, Драган го хвали.

Всеки ден в Швеция излиза една книга, платена от държавата. Извинявайте, какво ни пречи да го направим? Доказано е, че като търговска дейност си покрива разноските. Когато бяха продадени 550 книжарници в София, беше убита българската литература. Защото, ако искаш да има бог, трябва да има и храмове.

Какъв е този бог, на който му вземаш храмовете, продаваш ги и ги правиш бутици, шкембеджийници?!

 

Странният рицар на свещената книга

 

– Любимата ми ваша книга – „Странният рицар на свещената книга“, разказва как богомилството стига до Западна Европа. Какво не знаем за богомилите? Могат ли те да са повод за гордост на българина?

– За богомилите чисто теоретично се знае много. За нормалния, среден българин обаче те си остават загадка. Вие употребихте думата „гордост“ – аз се пазя от такава формулировка.

Гордостта е един от седемте смъртни гряха. От друга страна, като че ли е прието човек да изпитва гордост за едно или друго нещо и това му дава сили, вдъхновение. Богомилите са невероятна проява на българския дух през Средновековието. Важни са не само заради самите себе си, а заради това, което ги следва.

 

– Какво е вашето обяснение на това, че учението тръгва тъкмо от нашите земи?

– Девети век: Библията почти никой народ не може да я чете. Има превод на готски, ама няма готи. На иврит се знае колко хора я четат, на латински – само поповете, и то част от тях. Само на гръцки я разбират повече хора. Англичаните получават превод чак през ХІІІ век, французите през ХІV, германците през ХV, руснаците чак ХVІІІ – ХІХ век. Тоест свещената книга не стига до обикновения човек.

Само тук, на това парче земя, управлението кара народа си да опознава светото писание на своя език.

Борис І само за десетилетие организира обучението на 10 000 български свещеници. Държавата успява да произведе на нашия език 10 000 евангелия на пергамент, затова сигурно са одрали 100 хиляди крави. Направени са хиляди черкви и 7 огромни катедрали – имаме една в Плиска, със запазени основи, и една на о. Св. Ахил. Става дума за огромни постижения на строителството и архитектурата.

И почват българите да четат светото писание, нещо невероятно за онова време, все едно сега всеки втори да е висшист.

Това е абсолютно уникален момент в културната история на Европа. Но и една трагедия за официалната църква, защото изведнъж хората виждат, че в светото писание го няма това, което приказват поповете. Няма патриарх, няма владици, няма свещеници. Няма злато по олтарите, няма, ако щете, и черкви.

И тия овчари, войници, защото тогава всеки мъж е бил войник, си казват „Абе, какво става. Тия ни правят на идиоти“.

Не знам защо някои още се чудят откъде е дошло богомилството. То е в „Деянията на апостолите“ още в първите няколко страници. Даже и ритуалите ги има – например разчупването на хляба. В основата стои откритието, че вярата,

истинската Христова религия, няма нищо общо с йерархията, с парите и с лицемерието.

 

Време разделно

 

– Какви са последствията от това в Западна Европа?

– То тръгва от България, минава през Босна и впоследствие се оказва причина за босненската трагедия. Защото Мехмед ІІ Завоевателя успява да направи богомилите мохамедани. Учението отива в Северна Италия, в Южна Франция. Последователите му се наричат бугри, катари, което значи чисти, наричат се торбеши – носели са в торби всичко, което имат. Затова стават най-опасната възможна ерес против официалната църква – и православна, и католическа.

И свети Франциск от Асизи, и свети Доминик са рожби на богомилството.

Не ми е ясно защо Западна Европа се дърпа, но за тези хора, когато са изгаряни, в протоколите на Инквизицията пише, че са бугри. Мъчат се да изкарат, че са били докарани от византийското робство, след това искат да докажат, че идват от Северна Африка, свети Августин ги насадил преди 500 години. Истината е, че пламъкът е запален тук. Властите угасяват пожара в Южна Франция, Северна Франция лапва Прованс.

Но не могат да глътнат душите и знанието. Това нещо плъзва в Средновековието, минава през Ян Хус, през Просвещението и идеите на богомилството стават причината, искрата, която запалва пожара на Просвещението. Както седим ние, ей оттук е пламнал огънят и е успял да освети Европа. И

би трябвало да свети досега, но ние самите не смеем да хвърлим вътре по една главня, защото ни мързи.

 

– Друга тема, която ви привлича, е животът на Николай Рьорих. Има ли Изтокът неща, които може да ни даде, а за които сме твърде затворени?

– Изтокът дава Япония, Китай, Индия. А само Индия е бездна, такъв океан, че и индусите не могат да я разберат. Има една история на индийската философия, на Радхакришнан. Човек, ако има търпение и нерви да я прочете, ще разбере, че за да се докосне до Изтока, трябва да му даде много време и много енергия. Има 3-4 хиляди понятия. В част от тази философия се включват не 6, а 26 сетива.

Работи се не само със съзнанието на нормалния буден човек, с който е създадена нашата европейска, гръцка философия. Става дума за философията на спящия, на будния, на лудия. Срещаме се с един невероятен свят, за който не сме подготвени. Целият път, по който се опитваме да се движим, постлан с нашите понятия, ценности и прочее, е толкова различен от пътя, по който върви Индия, че не е ясно дали могат да се срещнат.

За да ви бъде призната принадлежност към раджа йога, три години не трябва да произнасяте думата „аз“. Кажете ми

как се срещат двете философии, като основа на нашата западна е Азът?!

За да прочетеш Радхакришнан, ти трябват 2-3 месеца, да го разбереш – 2-3 години, а за да почувстваш… Ние бързаме, нямаме търпение, не сме задълбочени. Ние сме повърхностни, мързеливи…

Дигитални истории

Дигитални истории е и ще си остане изцяло некомерсиално начинание, на което посвещавам доста време и усилия. За създаването на сайта обаче са нужни определени разходи. Ако имате възможност и желание да подпомогнете сайта, вече можете да го направите. Разбира се, все така важна подкрепа си остава всяка добра дума, всяко споделяне на темите.

<a href="https://karamanev.me/author/georgik" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Програмист, журналист на свободна практика и писател. Още за мен – четете тук.
Дигитални истории

Най-нови публикации:

Можем ли да различим историческите факти от измислиците на ChatGPT? (резултати)

Можем ли да различим историческите факти от измислиците на ChatGPT? (резултати)

1910. Това е годината, в която се раждат Майка Тереза и Жак-Ив Кусто, а светът още се радва на предвоенното спокойствие. За българска история обаче сме се събрали да си говорим. Точно 1910 души се...

повече информация
Кой изобрети тостера? Няма такава история!

Кой изобрети тостера? Няма такава история!

Сигурно сте чували за Алън Макмастърс, прословутия изобретател на тостера? Опитвайки се да намери идеалната сплав за електрически крушки, той неволно получил вещество, което карало хляба да кафенее...

повече информация
Рори и рецептите на Баба

Рори и рецептите на Баба

Какво ли прави един татуиран американец на борда на 40-годишна лада, устремен към поредното българско село? А какво ли съдържа коктейлът „Компютър“? Защо гражданинът на щата Вашингтон избира да...

повече информация
Айнщайн се прекланя пред Дънов? 12 клишета от българската история

Айнщайн се прекланя пред Дънов? 12 клишета от българската история

Първият християнски манастир е у нас. Пловдив е най-старият град на Земята. Айнщайн се прекланя пред Петър Дънов, а Хан Тервел е спасителят на Европа. Нещо повече, никога не сме губили военен флаг....

повече информация

Още публикации по темата:

От рубриката:

Българският литературен Банкси

Българският литературен Банкси

„Най-опасният литературен терорист у нас“. Не, тези думи за днешния ни гост не са мои, а на специалист, който следи и познава отблизо случващото се в българската литература.
Ето че след 153 интервюта, публикувани на този сайт, дойде времето за… първия анонимен гост! Няма да ви издам дори дали е мъж, или жена, важни тук са историята и гледната му точка.
Преди броени дни в два поетични конкурса генерирани от ИИ стихове попаднаха сред най-добрите, във втория случай ставаше дума за експеримент на Дигитални истории. Според мен е жизненоважно да започнем дискусията за бъдещите ни взаимоотношения с технологиите, при това с участието на колкото може повече важни гледни точки. Очаквайте следващите забележителни гости (и експерименти) по темата.
Днес обаче се връщаме още преди модата на ИИ генерирането. За да разкажем историята на един човек, който дълго време експериментира с това да изпраща компилирани или просто абсурдни стихове под различни имена. Дълго време преди това той е участвал и печелил конкурси с истинското си име, докато… не се убеждава, че нещо в системата не е наред. Че критериите не са това, което би трябвало да бъдат. Идеята му се променя с годините, особено след като успява да постигне серия от убедителни резултати и безброй публикации в много от смятаните за водещи поетични издания у нас.
Каква ли е целта му? Как изглежда според него бъдещето на поезията? Как алгоритмите променят отношението ни към писаното слово и към творчеството? Очаква ни забележителна среща с първия анонимен гост на Дигитални истории, българския литературен Банкси.

повече информация
Рори и рецептите на Баба

Рори и рецептите на Баба

Какво ли прави един татуиран американец на борда на 40-годишна лада, устремен към поредното българско село? А какво ли съдържа коктейлът „Компютър“? Защо гражданинът на щата Вашингтон избира да търси старите български рецепти из затънтените села, там, където е „Баба“, събирателното, вечното на един безкраен, универсален образ, който докосва всички ни?
Рори Милър с днешна дата преоткрива магията на българското село. Онова, което изоставяме, а пази толкова от смисъла.
Строителен работник, берач на маслини и учител по английски, преди около 15 години Рори спира в България, за да се родят тук двете му деца. Привлича погледите с участието си в “Masterchef”, после продължава пътя си из затънтените български села. Така се ражда забележителната книга „На око“, сюрреалистичен пътепис, където точни рецепти няма да намерите – и за гозби, и за бъдещето, всичко е „на око“ като мерна единица и начин на живот. Но ще намерите и самото село, и гозбите му, и бабите, и духа, и добре премерените подправки.
Следващата стъпка на американеца е книгата да се появи на английски с кампания в платформа за споделено финансиране. Аз лично ще го подкрепя, защото мисля, че е уловил безценния дух на българското село днес. Което е различно от онова на Елин Пелин и Иван Вазов. Което, вярвам, ще обърне сбъркана мода, че животът е в големия град. Светът на технологиите ни позволява както никога да разбиваме стереотипите. Припомня ни го и книгата на колоритния Рори, който има какво да ни каже и в следващите редове.

повече информация
Кое лекува историческите рани?

Кое лекува историческите рани?

Историята днес ни свързва и дели, разпалва и вълнува, както никога преди. Разбира се, и защото, „който контролира миналото, контролира бъдещето“.
Захари Карабашлиев с най-новия си роман – „Рана“ се обърна именно към българската история, към едни от най-драматичните ѝ и важни моменти. Към раните, които ни нанася миналото, към предците, чийто път продължаваме. Романът наднича в няколко от големите теми на последните 150 години по вълнуващ и автентичен начин. Писателят вече ми е гостувал, срещаме се отново, за да поговорим за миналото. За силните му истории и вълнението. За поуките и отговорите. За това, което ни събира и което ни дели.

повече информация

Най-новите:

Можем ли да различим историческите факти от измислиците на ChatGPT? (резултати)

Можем ли да различим историческите факти от измислиците на ChatGPT? (резултати)

Цели 1910 души се включиха в експеримента на Дигитални истории, който имаше за цел да провери колко добре познаваме българската история! Дали сме способни да различим безспорни исторически факти от учебниците от такива, измислени от изкуствения интелект, който има за цел да ни подведе.
30 твърдения – половината исторически верни, половината – измислици на алгоритмите. Можете ли да ги различите?
Резултатите, поне за мен, са впечатляващи и дават доста поводи за размисъл.
Успя ли изкуственият интелект да затрудни участниците? Познаваме ли добре българското минало, което е толкова важна днес тема?

повече информация
Българският литературен Банкси

Българският литературен Банкси

„Най-опасният литературен терорист у нас“. Не, тези думи за днешния ни гост не са мои, а на специалист, който следи и познава отблизо случващото се в българската литература.
Ето че след 153 интервюта, публикувани на този сайт, дойде времето за… първия анонимен гост! Няма да ви издам дори дали е мъж, или жена, важни тук са историята и гледната му точка.
Преди броени дни в два поетични конкурса генерирани от ИИ стихове попаднаха сред най-добрите, във втория случай ставаше дума за експеримент на Дигитални истории. Според мен е жизненоважно да започнем дискусията за бъдещите ни взаимоотношения с технологиите, при това с участието на колкото може повече важни гледни точки. Очаквайте следващите забележителни гости (и експерименти) по темата.
Днес обаче се връщаме още преди модата на ИИ генерирането. За да разкажем историята на един човек, който дълго време експериментира с това да изпраща компилирани или просто абсурдни стихове под различни имена. Дълго време преди това той е участвал и печелил конкурси с истинското си име, докато… не се убеждава, че нещо в системата не е наред. Че критериите не са това, което би трябвало да бъдат. Идеята му се променя с годините, особено след като успява да постигне серия от убедителни резултати и безброй публикации в много от смятаните за водещи поетични издания у нас.
Каква ли е целта му? Как изглежда според него бъдещето на поезията? Как алгоритмите променят отношението ни към писаното слово и към творчеството? Очаква ни забележителна среща с първия анонимен гост на Дигитални истории, българския литературен Банкси.

повече информация
Кой изобрети тостера? Няма такава история!

Кой изобрети тостера? Няма такава история!

Сигурно сте чували за Алън Макмастърс, прословутия изобретател на тостера? Опитвайки се да намери идеалната сплав за електрически крушки, той неволно получил вещество, което карало хляба да кафенее до съвършен загар. Уви, след тежка вечер в компанията на половин шише уиски, неговият конкурент Стивън Кромптън откраднал начинанието му и го представил за свое. После обрал цялата слава. И покрай това доста пари…
Дълъг репортаж за него показаха по BBC, „Уошингтън таймс“ описа невероятната му история, „Дейли Мирър“ включи името му сред „50-те най-велики британски изобретатели“. Често го споменават и до днес на Световния ден на тостера – 27 февруари. Статии, сборници, енциклопедии разказват историята му. Дори в популярен британски готварски формат му посвещават състезание, участниците трябва да измислят забележително блюдо в чест на изобретателя на тостера.
Малката подробност е, че… няма такъв човек. Изобретателят Макмастърс е „изобретен“ от двама студенти, решили да покажат колко е важно днес да проверяваме информацията, особено тази, свързана с миналото. Колко лесно даваме доверие онлайн и колко по-критични би трябвало да бъдем. Измислената страница в Wikipedia просъществува почти десетилетие, преди истината да излезе наяве.
Колко лесно е днес да се създаде фалшива история? Отговора дава специалният списък, в който самата англоезична Уикипедия разказва за най-дълго просъществувалите фалшиви публикации.
За мащабни мистификации и дребни, неочаквано случили се шеги. Които идват да ни припомнят колко лесно може да бъдем подведени онлайн.

повече информация
Рори и рецептите на Баба

Рори и рецептите на Баба

Какво ли прави един татуиран американец на борда на 40-годишна лада, устремен към поредното българско село? А какво ли съдържа коктейлът „Компютър“? Защо гражданинът на щата Вашингтон избира да търси старите български рецепти из затънтените села, там, където е „Баба“, събирателното, вечното на един безкраен, универсален образ, който докосва всички ни?
Рори Милър с днешна дата преоткрива магията на българското село. Онова, което изоставяме, а пази толкова от смисъла.
Строителен работник, берач на маслини и учител по английски, преди около 15 години Рори спира в България, за да се родят тук двете му деца. Привлича погледите с участието си в “Masterchef”, после продължава пътя си из затънтените български села. Така се ражда забележителната книга „На око“, сюрреалистичен пътепис, където точни рецепти няма да намерите – и за гозби, и за бъдещето, всичко е „на око“ като мерна единица и начин на живот. Но ще намерите и самото село, и гозбите му, и бабите, и духа, и добре премерените подправки.
Следващата стъпка на американеца е книгата да се появи на английски с кампания в платформа за споделено финансиране. Аз лично ще го подкрепя, защото мисля, че е уловил безценния дух на българското село днес. Което е различно от онова на Елин Пелин и Иван Вазов. Което, вярвам, ще обърне сбъркана мода, че животът е в големия град. Светът на технологиите ни позволява както никога да разбиваме стереотипите. Припомня ни го и книгата на колоритния Рори, който има какво да ни каже и в следващите редове.

повече информация
Айнщайн се прекланя пред Дънов? 12 клишета от българската история

Айнщайн се прекланя пред Дънов? 12 клишета от българската история

Първият християнски манастир е у нас. Пловдив е най-старият град на Земята. Айнщайн се прекланя пред Петър Дънов, а Хан Тервел е спасителят на Европа. Нещо повече, никога не сме губили военен флаг.
Кое от твърденията, които можете да намерите всеки ден онлайн, има историческа обосновка? Къде можем да говорим за различни тълкувания, къде поводът за гордост има пълно основание и къде става дума за откровена измислица?
Историята е толкова важна област, която ни събира и дели. Щедро поле за гордост и за манипулации.
Вие можете ли да различите някои общоприети твърдения, свързани с българската история, от такива, измислени от изкуствения интелект? Опитайте тук, този експеримент ще даде интересни резултати!
А ние ще проверим някои от най-популярните твърдения, поводи за гордост онлайн, които можете да видите навсякъде. Не, няма да фактчектваме, според мен тази идея е обречена, защото и историята, както журналистиката, не може да бъде точна наука.
Срещаме се с историка Александър Мошев, за да поговорим на базата на изворите и на логиката, да се опитаме да потърсим рационалния поглед. Аз му подавам без предварителни условия 12 избрани клишета, а той ще разкаже повече за тях и за това доколко съвпадат с мнението на днешната историография.

повече информация
Кое лекува историческите рани?

Кое лекува историческите рани?

Историята днес ни свързва и дели, разпалва и вълнува, както никога преди. Разбира се, и защото, „който контролира миналото, контролира бъдещето“.
Захари Карабашлиев с най-новия си роман – „Рана“ се обърна именно към българската история, към едни от най-драматичните ѝ и важни моменти. Към раните, които ни нанася миналото, към предците, чийто път продължаваме. Романът наднича в няколко от големите теми на последните 150 години по вълнуващ и автентичен начин. Писателят вече ми е гостувал, срещаме се отново, за да поговорим за миналото. За силните му истории и вълнението. За поуките и отговорите. За това, което ни събира и което ни дели.

повече информация
Share This