„Конфликтите се раждат, защото не си правим труда да слушаме другия“

май 21, 2021 | Срещи

„Конфликтите се раждат, защото не си правим труда да слушаме другия“

21 май 2021 | Срещи

Хари Хараламбиев има повече от 10 години опит в софтуерната сфера. Започва като ученически шампион по програмиране, а в „Мусала софт“ само за 3 години получава доверието да води собствен екип. Бързо обаче се убеждава колко е трудно това. Колко са много проблемите, които срещаш в работата с хора и колко малко са начините да се научиш да се справяш с тях.

Така пътят му постепенно се насочва към меките умения. С колежката му Петя Делева решават, че е крайно време да се работи по-активно за така важните в екипната работа човешки страни на процеса и преди 5 години създават платформата „Точка 2“.

Сред другите му начинания са онлайн комиксът A Leader’s Tale („Като лидерите“) , който рисува сам, подкастът „Радиоточка 2“ и Soft Skills Pills.

Срещаме се с Хари, за да поговорим за всички стереотипи, свързани с програмирането и хората, които се занимават с него. За твърдите и меките умения. За трудния диалог. За лидерството и пътя към успеха. За трудностите, през които минава всеки екип. За човешката страна на така модерната и привлекателна през последните години софтуерна индустрия.
– Хари, каква е истината според теб – лесно ли е да се общува с хората от айти средите? Аз например, от личния си опит, мисля, че доста от клишетата имат основание…

– Мислиш, че е трудно?

 

– Не бива да се генерализира, разбира се. Но все пак, според мен, много често хората в бранша мислят някак бинарно, по-малко ги има нюансите, емпатията, разбирането, че може да има повече от една вярна гледна точка…

– За мен по принцип всички хора сме много зле с комуникацията. Откровено казано, най-вече започнах да се занимавам с обучения, за да мога аз да се науча. Най-добрият начин да научиш нещо, е да започнеш да го преподаваш.

Мисля, че ни е супер трудно изобщо като хора. Хем сме напреднали спрямо другите видове, можем да говорим и пишем. Същевременно

всички проблеми в който и да било екип, група хора и дори двойки, се пораждат от комуникацията.

В основата е това, че имаме различен мироглед, различна карта в главата за това как гледаме на нещата. Факт е, че хората, които се занимават с програмиране например, имат по-развито логическо, алгоритмично мислене. Да, ако човекът насреща го няма, това води до проблеми. Например, когато играем обучителните ни игри с HR екипите на фирмите, те се справят много по-добре с човешката комуникация и по-трудно с логическата задача. И това е естествено.

Обаче често, на базата на това, което си ми разказал или пише в профила ти, мога да си съставя хипотеза как гледаш на нещата. Защото нямаш примерно айти опит, занимаваш се с писане и по същия начин мога да кажа – те пък писателите са едни… Всеки е различен и затова постоянно се чупим в комуникацията. Само че много, много често не се вижда, че сме се счупили и го разбираме, след като се е случило.

 

Хари Хараламбиев

снимки: Добрин Кашавелов

 

– Тогава откъде се е появило клишето за сухарите програмисти?

– На мен лично ми е лесно да работя с айти хората, защото съм бил дълго време в тази среда – и жаргонът ми е ясен, и отношението към проблемите. Затова може да е трудна комуникацията на много хора, просто им е по-далечен този стил.

За да мога да говоря с някого, трябва малко да го опозная, да разбера как мисли, как действа. За да се създаде доверие между хората, те трябва да могат да комуникират. За да стане това, трябва да се опознаят. А за да се опознаят, трябва да са уязвими.

Да, по-лесно е да слагаме етикети, за да можем да комуникираме, обаче всяка генерализация води до много проблеми. Ако тръгна да комуникирам на базата на моите предубеждения, автоматично вече съм счупен.

По-лесно ми е да ти кажа „Ти си еди-какъв си“, защото е по-бързо,

отколкото да обясня с две изречения какво искам да кажа точно.

 

– Може би това е и причината за ужасяващия онлайн хейт. Комуникацията в мрежата трябва да става бързо, нямаш време за нюанси и разбиране, за детайли.

– Да. Аз чакам момента, когато ще получавам повече онлайн хейт. За момента нямам толкова много, значи не достигам до достатъчно хора.

 

– Внимавай какво си пожелаваш…

– Знам какво имаш предвид. Например, има една популярна фейсбук група за айти хора, която е уникално място за изкарване на хейт. Веднъж пуснах там една публикация и като изключим многото положителни коментари, имаше и доста негативни. И си казах: супер, значи вече съм достигнал достатъчно много хора, а не просто с моята зона на комфорт и тези, които само ми се радват. Но да, то е въпрос на мироглед, хейтът…

 

– Аз пускам публикации там само когато се почувствам безсмъртен. Но в повечето случаи интересът към една публикация там е правопропорционален на броя и качеството на думите на хората, които ще те „нахранят“. Ей така, по принцип и от камбанарията на последна инстанция.

– Обаче пък е много хубав канал за разпространение. Ето, пак към клишетата. Обикновено хората, които са с добра комуникация, не хейтят. Те ще видят мълчаливо линка ти, ще прочетат статията и част от тях ще лайкнат. Обаче няма как да разберат за нея, без да намериш подходящия канал.

 

Хари Хараламбиев

снимки: Добрин Кашавелов

 

– Толкова много хора днес се насочват към програмирането. Какви са най-важните меки умения, които трябва да имат? Защото всеки свежда професията до език, фреймуърк, но не и до личностни качества…

– За мен това човек да е отворен да учи и да е любопитен, е по-важно от всичко останало – дали са технически, или меки умения. Иначе нещо, което мисля, че всеки от нас трябва да учи цял живот, е как да слуша активно другия. Това е проблем в супер много ситуации. Да се опиташ да разбереш отсрещната страна, да вникнеш в това какво иска да ти каже. Защото конфликтите обикновено се пораждат заради това, че хората изобщо не си правят труда да слушат, обикновено са в режима „Аз да ти кажа“. Много рядко са както ти в момента – освен да зададат въпроса, да слушат, а ако има нещо неясно, да доуточнят.

Ако човек е развил това умение, оттам нататък и емпатията ще се развие по-лесно. Защото просто ти пука какво иска да ти каже другият, какво мисли. И конфликтните ситуации се разрешават по-бързо. Толкова често конфликтите остават на една повърхност, на която изобщо не сме разбрали какво иска да каже другият, обидили сме се, не сме съгласни с него и почваме да спорим.

 

– Какви са качествата, които трябва да има човек, за да стане добър лидер?

– Моето убеждение е, че добрите лидери може и да не са задници. Вярвам, че можеш да поведеш екип, да правиш велики неща, да имаш яки резултати, да ви е забавно. Затова обаче не бива да си гадняр, а наистина да ти пука за хората.

Лидерът трябва да не се страхува, да действа въпреки неизвестното, въпреки всички потенциални проблеми от това, че никой преди не е стъпвал по същата пътека. Тази лудост на моменти

да тръгнеш сам в някаква посока, да поведеш, да не трябва да чакаш.

Виждал съм много добри мениджъри, които не са лидери. Те все чакат нещо, някого – дали ще е одобрение, насока. Лидерът не чака. От друга страна, за да си добър лидер, трябва да си и добър мениджър. Защото хората се запалват по идеи, но много бързо се отказват, ако няма резултати. Един лидер, за да успее да задържи хората около себе си, освен да ги поведе, трябва и да ги докара до някаква точка.

 

– Но трябва да има и харизма, за да се получи първото.

– Не знам. Много хора акцентират на харизмата за това да си лидер. Аз вярвам много повече в това да бъдеш себе си и съответно – харизмата е свързана с това дали хората ще се припознаят в теб. Или в това, което мислиш, което гониш.

За себе си имам малко лидери, които бих последвал. И не бих казал, че са харизматични, но са хора, които имат много ясна ценностна система и действията следват приказките им. Виждам колко много се раздават. Като повярвам в тяхната кауза, като видя ценностната им система, бих ги последвал. Не знам дали това се доближава до твоето определение на харизма, но много често хората си представят някакви екстровертни типове, които могат да омайват със сладки приказки. Повечето силни лидери не са чак толкова харизматични, просто са всеотдайни в една посока. Има нещо, в което силно вярват, бутат цял живот в тази посока. И

като виждаш този пламък, тази страст, си казваш: „Окей, това и мен ме зарежда“.

Но целта трябва да има и някакъв положителен принос, да е смислена. Като ги има тези неща, като им пука на тези лидери за хората, тогава се получава магията.

 

Хари Хараламбиев

снимки: Добрин Кашавелов

 

– Защо според теб бърнаутът е толкова чест проблем в айти средите?

– Там често има много сериозен фокус върху резултатите, автоматично да мислиш, че повечето часове са повече свършена работа. За мен тази максима е много грешна, но, за щастие, и покрай ситуацията с коронавируса, все повече се обръща внимание на това да се балансира как се чувства човекът спрямо това колко работи.

Има хора, които сами не могат да усетят бърнаута навреме, понякога защото се кефят на това, което правят. Не си почиват. В тази индустрия имаш много повече свобода – рядко е регламентирано кога започваш, кога свършваш работа. Минусът на тази гъвкавост е, че даваш свободата на един човек, а ако той няма умението да се пази сам, изгаря. Но ако екипът му е развит, някой ще му каже: „Стига коди по цял ден, трябва да намалиш темпото“.

Ясно е обаче, че свободата е необходима от гледна точка на креативността. Работата не е такава, че да е много строго фиксирано как се работи. Динамиката в айти индустрията, темпото е много бързо. Разбира се, това важи и за много други области.

 

– За мен още едно обяснение е и високото ниво на абстракция, с което се налага да работиш, постоянно си „някъде“.

– Едно от типичните неща в айти индустрията и един от най-големите проблеми е, че не виждаш резултата от работата си едно към едно. Примерно – ако напишеш статия, физически можеш да я пипнеш, със софтуера не е така.

 

– Честно казано, аз затова и се насочих към фронтенда – виждаш нещото, което създаваш.

– Най-много се бърнаутва в ситуации, когато постоянно имаш смяна на контекста. Защото фирмите не са организирани като поточна линия с много стриктен процес – всеки екип е независим, всеки процес е уникален. Ако отидеш в други индустрии, имаш много по-ясни рамки.

 

– И така, защо технически човек като теб в един момент се насочи към работата с меките умения?

– През 2005-а започнах професионално да работя в софтуерния бранш и нещата ми идваха отвътре. Мислех, че разбирам какво е да правиш софтуер, но бързо разбрах, че създаването на софтуер не е просто писане на код. Та съвсем естествено се случи, че

наградата за добре свършена работа е още работа.

Дадоха ми малък екип, който да ръководя. И тогава се зародиха първите проблеми – какво ги правиш тези хора? Едно е да програмираш, съвсем друго е работата с хора. Появиха се безброй казуси, с които не знаех как да се справя. Тогава Петя, с която съосновахме Точка 2, беше в HR отдела на компанията, занимаваше се и с вътрешни обучения. Използвах я като ментор – имам казус, отивам при нея и я питам: „Какво правя, когато двама програмисти, вместо да си говорят директно и да свършат някаква работа заедно, насочват цялата си комуникация през мен?“ „Какво да правя, когато екипът спори и не стига до общо решение, а не искам аз да кажа: Ей така се прави, слушайте мен!“

Такъв тип казуси излизаха постоянно и в даден момент започна да ми става интересно. Даже повече, отколкото писането на код. От много малък ми е интересно разрешаването на проблеми. А тези, които се появяваха, бяха нетривиални, непредвидими, сериозни предизвикателства. Така се задълбах в тази тема.

Динамиката в айти бранша е изключителна, технологиите постоянно се променят. Трябва да доставяш резултати и същевременно да учиш нови неща. Никога нямаш спокоен момент, в който знаеш какво трябва да направиш, ясни са ти инструментите и просто трябва да действаш. Тогава казах на шефовете, че не ми харесва как се случва развитието на хората, начинът, по който се подготвят. Така ми дадоха възможност да се занимавам с техническото развитие на всички в компанията. Това беше преломен момент, в който започнахме да си партнираме с Петя. В началото аз се занимавах с техническите неща, а тя с меките умения, но постепенно се преплетохме.

 

– И в един момент реши да минеш само към това…

– Да. Лидерите на екипи ежедневно идваха с казуси и ние си казахме: всеки път можем да им помагаме да разрешават проблемите си, но е по-добре да ги научим да се справят сами с казусите, които изникват. Много рядко проблемите бяха технически.

„Какво ги правя хората?“, „как да направя екипа по-добър?“ – всички, които с технически профил израстваха като лидери, имаха големи проблеми. Затова започнахме една вътрешна лидерска програма. Постепенно започнахме да работим с фокус на ниво екипи, а не само за индивидуални умения. Видяхме, че лидерските умения са само част от груповата динамика, съществуват много неща, свързани с това как хората си взаимодействат. Така се запалих по темата за развитието на екипите. Още тогава включихме игрите – започнахме с концепцията, че хората трябва да преживяват, за да учат, а не само да слушат.

Този вид обучения бяха малка част от нещата, които с Петя правехме ежедневно, но – хем ни харесваше, хем се убедихме, че е нещо, което има много положително влияние. И си казахме, че искаме да продължим да го развиваме. Основахме „Точка 2“, излязохме от корпоративната среда и направихме компания, фокусирана само върху обученията.

 

– Имаше ли интерес в началото?

– Много хора ни изпратиха с мисълта, че никой няма да поръчва такъв тип услуга, не е бизнес обосновано. Стартирахме с идеята, че ще правим обучения по меки умения, даже не за айти хора, а по принцип. Първите 6 месеца бяха много тегави – хората пускаха някакво запитване и накрая нищо не ставаше. Почнахме да експериментираме с отворени обучения, програми, нищо не се получаваше. В един момент колеги, които също се занимават с обучения, ни се оплакаха от айти хората, че

са много специфични, трудно се комуникира с тях. Ама как ще е трудно?!

Тогава осъзнахме, че не използваме голяма част от уменията си. Бяхме анонсирали едно обучение и написахме „Софт скилс за айти хора“ като заглавие на блог пост. Реагираха супер много хора, случи ни се за първи път. И ни стана ясно, че сме били много зле, не използвахме истинския си опит от бранша. От момента, когато си казахме, че ще работим само с айти фирми, малко по малко започнаха да се появяват компании.

Разбира се, като всеки стартиращ бизнес, първата година-две е въпрос на оцеляване. Но вече сме работили с над 40 компании, търсим дългосрочни взаимоотношения. Има и малки, и големи компании – Experian, VMware, Uber. Все повече се фокусираме върху работата с екипи, пак работим и за индивидуалните умения, но целта ни е да отключим потенциала на отбора. Всеки екип да стане по-добра версия на себе си, може би най-точно казано е „екипен коучинг“.

 

– Кое е най-важно, за да се получи това?

– Три са ключовите аспекти от наша гледна точка, наскоро я оформихме като някакъв наш си модел – TReE, като „дърво“. Съкращение от Trust, Results и Evolution, доверие, резултати и еволюция. Идеята е, че обикновено екипите са много фокусирани върху това да доставят резултати. А всъщност коренът е под повърхността, доверието прави един екип здрав. Психологическата сигурност – хората да си вярват, да си взаимодействат, да са сплотени, да са, грубо казано, един организъм. Ако има различия, това да е сила, а не да води до нездравословни конфликти.

Това прекалено често се пропуска и фокусът обикновено е върху доставянето на резултатите. Да, резултатите са много съществени. Има екипи, където e прекрасно – хората са си приятелчета…

 

TReE
– …обаче нищо не вършат.

– Да, обаче са в една зона на комфорт, където не доставят продукт. Ние не вярваме в някакви магически хапчета – няма едно решение за всеки екип. Всеки отбор е различен. И нашата идея е да помогнем на екипа да намери правилните начини, по които да си взаимодейства. От една страна, хората да се опознават – да им покажем, че това е изключително важно, а от друга – да се учат да си взаимодействат така, че процесът да върви.

После идва най-горната част, еволюцията. Как един екип хем да е гъвкав, хем да е стабилен при неясните и постоянно променящи се обстоятелства в този бранш. Когато дойде буря, да не счупи дървото, а то да остане здраво и да продължи да доставя резултати.

И в обученията ни, и в груповите игри основната ни цел е да поставим екипа в „пясъчник“, в изолирана среда, която е близка до реалността и там да практикуват. Примерно, ако целта е разрешаване на конфликти, ще поставим хората в такава ситуация – 3 часа ще разрешават конфликти, близки до реалността.

В игрите, които сме избрали, веднага си личат всички силни страни и всички дисфункции на екипа. Хората също ги виждат, а в даден момент и ние започваме да ги отразяваме, да коментираме решенията им. Основният проблем и в играта, и в работата, е че хората се опитват да разрешат логическия проблем, гонят резултата, обаче не обръщат изобщо внимание на това, което е отдолу – как те си взаимодействат, как вземат решения.

Защото стандартно какво се случва? Дори да са екип, който 10 години работи заедно – който говори най-високо, който е най-нахален и настоятелен, решава какво да се случи. А самата игра е метафора, че веригата винаги е толкова силна, колкото най-слабото звено. Ако един човек не знае стратегията, или пък не е съгласен, целият екип се проваля.

 

– Мислиш ли, че по някакъв начин трябва да въплътим в изкуствения интелект и меките умения?

– Зависи каква ще ни е целта. Когато си говориш онлайн с чатботове, автоматично усещаш, че срещу теб не е човек. Същевременно всички мои приятели, които имат „роботи прахосмукачки“, им дават галени имена. Това означава, че им вменяват някои от характеристиките на човек – прави каквото се иска от него. От друга страна, тотално няма да го оприличиш на човек. Но колкото повече добавяш от меките умения, подобряваш комуникацията… ако компютърът ти прояви емпатия, ти си казваш: „Уау, това е толкова човешко!“. Хем е страшно, хем е уникално, интересно.

Ако искаме машините да изпълняваме неща, които са свързани с човешки взаимоотношения, трябва да вградим по някакъв начин и меките умения. Какво ще се случи от това вграждане… всичко е възможно.

 

– И остава те да ни учат на комуникация

– Както всяко нещо, създадено от човека, за мен изкуственият интелект е неутрален сам по себе си. Не мисля, че нещо е добро или лошо, такова го прави начинът, по който се използва.

Хипотезата ми е, че ще омажем нещата. Чисто човешко явление си е да тръгнеш с добри намерения и да направиш всичко много зле. После ще се поучим от това и ще го направим по-добре. Нагоре – надолу, така върви винаги с новите технологии, това е естественият им начин на развитие…

Дигитални истории

Дигитални истории е и ще си остане изцяло некомерсиално начинание, на което посвещавам доста време и усилия. За създаването на сайта обаче са нужни определени разходи. Ако имате възможност и желание да подпомогнете сайта, вече можете да го направите. Разбира се, все така важна подкрепа си остава всяка добра дума, всяко споделяне на темите.

<a href="https://karamanev.me/author/georgik" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Програмист, журналист и писател. Още за мен – тук.
Дигитални истории

Най-нови публикации:

Как да надникнем в „мислите“ на изкуствения интелект?

Как да надникнем в „мислите“ на изкуствения интелект?

Озовахме се във време, в което чатботът не е просто помощник, а и „психотерапевт“. Преди още да го познаваме достатъчно добре, преди да сме заложили етичните рамки. Вече виждаме първите...

повече информация
5 г. Дигитални истории! Ще решите ли куиза с награди?

5 г. Дигитални истории! Ще решите ли куиза с награди?

Точно преди 5 години излезе „Робот с мартеничка“, първият материал на сайта Дигитални истории! Оттогава всяка седмица се появяват по един или два дълги текста, рисуващи историята на самите Дигитални...

повече информация
Как ИИ нарисува 10 класически стиха? 2022 срещу 2026 г.

Как ИИ нарисува 10 класически стиха? 2022 срещу 2026 г.

Вярвахте ли преди няколко години, че изкуственият интелект ще създава толкова изпипани изображения? От свръхреалистични „фотографии“ до персонализирани карикатури в поредната модна тема, която...

повече информация
Денят, в който програмистите спряха да пишат код

Денят, в който програмистите спряха да пишат код

Представяте ли си какво им е било на кочияшите, когато видели първите автомобили? Сигурно в началото са се чувствали в безопасност. „Кой ли ще се качи в тези странни кубчета? Вместо да се наслаждава...

повече информация
Поет + ИИ = Apollo ex Machina. Кои са победителите?

Поет + ИИ = Apollo ex Machina. Кои са победителите?

Дойде време да обявим победителите в първия у нас (и един от първите по света) конкурс за поезия, генерирана с помощта на изкуствен интелект – Apollo ex Machina. На церемония в Столична библиотека...

повече информация

Още публикации по темата:

От рубриката:

Как да надникнем в „мислите“ на изкуствения интелект?

Как да надникнем в „мислите“ на изкуствения интелект?

„Работата, професионалния живот, устремът да постигаме корпоративни успехи и позиции, това се е превърнало в масова култура на обществото ни в световен мащаб. Много хора осмислят по този начин живота си и до момента. Оттук нататък ще трябва да го променим. Ще трябва да търсим смисъл.“
Озовахме се във време, в което чатботът не е просто помощник, а и „психотерапевт“. Преди още да го познаваме достатъчно добре, преди да сме заложили етичните рамки. Вече виждаме първите предизвикателства от това, а тепърва се задават истинските проблеми.
Доника Боримечкова е психолог и психотерапевт с над 15 години опит. Този път решихме заедно да поканим на психотерапевтичен сеанс… изкуствения интелект. Защото, както казва Доника, вече много от клиентите ѝ получават съвети от него, преди да я срещнат. Така и не открихме начин и подход, с който да направим подобен експеримент, затова решихме да обсъдим темата, да поставим основите, след което да поканим всеки от вас да ни даде идеи как да продължим. Ето как започва този разговор.

повече информация
„Задава се сложна и тежка година“

„Задава се сложна и тежка година“

Не, няма астрология тук, а чиста наука. Колко учени познавате, които могат с точност 85% да предскажат бъдещето?
Аз – само един. Оценката дори не е само моя, а и на ChatGPT от един особено показателен експеримент.
Доц. Мариана Тодорова гостува в превърналото се в традиция интервю за Дигитални истории в началото на всяка година. Футуроложката винаги дава важни поводи за замисляне, няма нужда да губим времето с дълго въведение. Нека заедно надникнем в бъдещето!

повече информация
Петко Динев, който дава „очи“ на НАСА

Петко Динев, който дава „очи“ на НАСА

Българин и екипът му създават камери, с чиято помощ НАСА е насочила поглед към Луната, а после и към Марс. Неговите разработки се използват от всички най-големи авиационни компании, а освен че вече са „стъпвали“ на нашия спътник, летят и на хиляди спътници в орбита.
Петко Динев през 90-те заминава за Флорида, където започва работа в НАСА. После създава своя компания, която се откроява на световно ниво с опита си в създаването на промишлени камери.
Пътят му тръгва от Казанлък – той е първият български златен медалист по физика и ученик на знаменития Теодосий Теодосиев – Тео. Гостът ни е и сред главните герои в новия документален филм „Социално силните“, даващ думата на златните медалисти от школата на Тео.
Как човек случайно стига до НАСА? Как един учен създава компания, превърнала се в световен еталон в своята индустрия? Как можем да променим това, че днес половината ученици от гимназията, която е завършил, не успяват да изкарат и тройка на матурата по математика? Как да превърнем науката в мода и да дадем шанс на технологиите? Как да наваксаме изоставането си като хора от огромното им развитие? Огромни въпроси имаме да обсъждаме с този изключителен събеседник.
„Да, живеем в интересни времена. Даже може би твърде интересни. Аз не мисля, че сме стигнали предела на технологиите. Мисля, че сме още в увертюрата…“

повече информация

Най-новите:

Как да надникнем в „мислите“ на изкуствения интелект?

Как да надникнем в „мислите“ на изкуствения интелект?

„Работата, професионалния живот, устремът да постигаме корпоративни успехи и позиции, това се е превърнало в масова култура на обществото ни в световен мащаб. Много хора осмислят по този начин живота си и до момента. Оттук нататък ще трябва да го променим. Ще трябва да търсим смисъл.“
Озовахме се във време, в което чатботът не е просто помощник, а и „психотерапевт“. Преди още да го познаваме достатъчно добре, преди да сме заложили етичните рамки. Вече виждаме първите предизвикателства от това, а тепърва се задават истинските проблеми.
Доника Боримечкова е психолог и психотерапевт с над 15 години опит. Този път решихме заедно да поканим на психотерапевтичен сеанс… изкуствения интелект. Защото, както казва Доника, вече много от клиентите ѝ получават съвети от него, преди да я срещнат. Така и не открихме начин и подход, с който да направим подобен експеримент, затова решихме да обсъдим темата, да поставим основите, след което да поканим всеки от вас да ни даде идеи как да продължим. Ето как започва този разговор.

повече информация
5 г. Дигитални истории! Ще решите ли куиза с награди?

5 г. Дигитални истории! Ще решите ли куиза с награди?

Точно преди 5 години излезе първият материал на сайта Дигитални истории! Моят скромен подарък е един забавен и неочакван куиз с награди. Опитайте да се справите с 30 въпроса и ще се включите в жребия за 10 книги, свързани по един или друг начин с историята на начинанието. Куизът отнема не повече от 10 минути, опитайте! А после ви чака изключително любопитната му история…

повече информация
От Floor-а до Quizza. Предизвикай знанията си!

От Floor-а до Quizza. Предизвикай знанията си!

Представям ви Quizza! Сайт, който създадохме с доброволен труд. В който можете да се предизвикате, като решите някой от многобройните ни постоянни куизове на какви ли не теми. Можете да се изправите в седмично състезание срещу някои от познатите ви от он- и офлайн състезания герои! И, не на последно място, да срещнете каузи, зад които всеки от нас застава с името си!
Не се съмнявам, че снощи сте гледали първия епизод от The Floor, новото и иновативно състезание по NOVA. Ако не сте, изобщо не е късно, тепърва остават цели 12 епизода. Само по себе си е повод за празник, че игра за знание, а не за скандали, се появява в праймтайма и вярвам, че ще бъде хитът на сезона. Слуховете (и ChatGPT) мълвят, че и аз съм там.
Тук сме обаче за една малко по-различна дигитална история, която е тясно свързана с играта. Тя идва да ни покаже, че когато сме заедно, сме способни на чудеса. Че щом хора, събрани уж да се състезават и побеждават един друг, могат да си протегнат ръка за нещо по-голямо, значи и обществото ни може да го направи.
Обичате ли да провокирате и проверявате знанията си? Търсите ли смислени каузи, на които да помогнете, като сте сигурни, че помощта отива на точното място и помага за нещо важно и устойчиво?
Ако отговорът ви е „да“ дори на един от тези въпроси, то тази Дигитална история е точно за вас!

повече информация
Как ИИ нарисува 10 класически стиха? 2022 срещу 2026 г.

Как ИИ нарисува 10 класически стиха? 2022 срещу 2026 г.

През 2022 г. призовах първия впечатляващ ИИ модел за изображения MidJourney да изпълни неочаквана задача. Подадох му 10 цитата от любими български поети, за да видим какво ще нарисува той. Резултатите бяха впечатляващи и замислящи, това се превърна в една от най-четените и обсъждани Дигитални истории.
Оттогава мина почти петилетка. Как ли ще изглеждат картинките, които днес ще нарисуват най-модерните модели по същите тези стихове? ИИ несъмнено ще покаже повече умения, но дали ще покаже и творчество, разбиране? Дали илюстрациите му ще са по-близко до изкуство? Преценете сами…
„В живота си нивга не бях се надявал
на толкова мил комплимент:
покани ме AI – най-новият AI –
дома си на чашка абсент.“

повече информация
Денят, в който програмистите спряха да пишат код

Денят, в който програмистите спряха да пишат код

Само за месец някои от безспорните авторитети от различни поколения и области на компютърния свят се обединиха зад една и съща идея. Днес не е нужно човекът да пише компютърен код. Защото изкуственият интелект вече го прави по-добре от нас.
Тази Дигитална история е важна не само за десетките милиони програмисти, но и защото е силен пример. Тя се случва в софтуерния свят, но няма причина да не се повтори във всяка друга област, където ИИ навлиза по-бавно, но също толкова неумолимо.
Май е време да „слизаме“ от клавиатурите. Но… какво да захванем тогава? Какво ще правят програмистите, когато вече не пишат код?

повече информация
Поет + ИИ = Apollo ex Machina. Кои са победителите?

Поет + ИИ = Apollo ex Machina. Кои са победителите?

Дойде време да обявим победителите в първия у нас (и един от първите по света) конкурс за поезия, генерирана с помощта на изкуствен интелект – Apollo ex Machina.
На церемония в Столична библиотека бяха обявени избраниците на журито. Там бе представена и стихосбирката с избрани творби от надпреварата, дело на издателство Scribens. След малко ще можете да прочетете стиховете на най-добрите и да прецените сами колко добри са те.

повече информация
Share This