„И във фейсбук има светци“

апр. 19, 2022 | Срещи

„И във фейсбук има светци“

19 април 2022 | Срещи

Къде ли се пресичат пътищата на религията и изкуствения интелект? А на Бога и социалните мрежи?

Отец Николай Георгиев е точният човек с достатъчно широк светоглед, който може да даде смислена гледна точка към темата.

Той е председател на църковното настоятелство на храма „Света Неделя“ в София, допреди седмица беше началник на отдел „Връзки с обществеността“ на Светия синод. Ръкоположен е през 1989 г. от днешния български патриарх Неофит.

Отец Николай е първият православен свещеник, който след промените попада като изповедник в системата на затворите. Свещеник е на семейството на последния български цар. Семеен, с две деца.

Говорим си за фейсбук и вярата, а думите отекват от стените на църквата „Света Неделя“, която е видяла толкова много от българската история…


 

– Нека направо започнем с големия въпрос. Ще успее ли изкуственият интелект да настигне и задмине човешкия? Ще има ли един ден душа?

– Обсъждам темата с много хора и отговорът на този въпрос до момента винаги е свързан с възрастта. С никакви други принадлежности: финансови, културологични, признак на интелигентност, образование, дори религия. По-възрастните хора считат, че изкуственият интелект има някакви граници, които не може да надскочи. За тази група, към която и аз принадлежа,

изкуственият интелект винаги ще е машина и никога няма да бъде човек. Аз лично вярвам, че никога няма да има душа.

Тоест, онези морални категории, които са продукт на човешката душа, няма да присъстват там. Дори да бъдат пресметнати, дори да бъдат изчислени и заложени, употребата им ще бъде в резултат на алгоритъм, а не на емоция.

Младото поколение напротив, счита, че изкуственият интелект е безграничен. Той може да се развива, усъвършенства, да достигне висоти отвъд човечността и човешкото.

 

отец Николай Георгиев

снимка: Добрин Кашавелов

 

– Аз пък, понеже съм по средата на поколенията, нямам отговор за себе си. Затова предпочитам да търся важните въпроси и да се опитвам повече хора да си ги задават.

– Тук има една скоба. В отношението си към реда, към природата, към планетата, към всичките си задължения трябва да се отнасяме правилно. Интересният въпрос обаче е кое е правилно и кой го определя. Неизбежно е развитието на нещо, което човек е сътворил. Човек не може да надмине твореца си, може да се уподоби на Бога и това е една от целите на Земята. Да се богоуподобим, да станем възможно най-добри и почти съвършени като Господ.

Смятам, че по същия начин и човешкото произведение не може да надмине твореца си.

Различни гледни точки. Така смятам аз, някои казват, защото ми е по-лесно. Възможно е, но аз се имам за смел в размишленията си и докъдето съм могъл да стигна, толкова ми е висока камбанарията, толкова мога да предвидя.

 

– В крайна сметка обаче в едно творение, което доста ще ни наподобява, трябва да въплътим и някакви морални категории. Особено в определен момент, след като решенията му започнат да стават все по-сложни.

– Днес в Украйна има война. И за част от хората черно-бялото е много ясно, има агресор, диктатор. Други казват: ама не, то е, защото Америка го предизвика, ние го направихме такъв.

Има размиване на ценности и на морал. Тогава кой да създава моралните категории за машината?

Това е нещото, което ме плаши. Ако Хитлер създава морални категории на изкуствения интелект, те ще се различават от това, което Айнщайн би вложил. Или някой от великите композитори: Моцарт, Бах, или любимия композитор на Бах, който обичам да слушам: Коперин. Неговите морални категории какви ще бъдат?

Така или иначе, не вярвам, че човечеството ще се събере и ще направи комисия, която да определи моралните категории на изкуствения интелект.

За нас е лесно: Господ е дал 10-те Божи заповеди. Те са съвършени.

Един от белезите за съвършенство е това, че винаги защитават по-слабия.

Не отнемат ей така права на по-силния, по-можещия, по-големия, но защитават. Не кради, не пожелавай нищо, което е на ближния. Категорията „не пожелавай“ изкуственият интелект според мен няма да може да я проумее.

 

 

– И все пак, би трябвало да има и някаква форма на регулация. Поне за определени червени линии, които не биват да бъдат престъпвани.

– Хубаво е, че има разговори на тази тема, трябва да се определи по един или друг начин. Да си спомняме Айзък Азимов с неговите три закона за роботиката и да ги доразвиваме, но не само в лабораториите, програмиращи изкуствения интелект.

Например, важни са хората на изкуството. Може да се създаде съвършен, подвижен робот. Дали ще танцува като една прекрасна балерина? Виждал съм роботизирани ръце, които свирят на инструменти, но винаги ще различа човешко изпълнение. Поне засега, през 2022-а година, може би през 2033-а вече ще е различно.

Тези категории: душа, душевност, пожелание, няма как да се достигнат. И още нещо,

изкуственият интелект никога няма да може да достигне категорията жертвоготовност и саможертва.

Това е типично човешка черта, продукт на любовта към някого, към децата, към родината. Да дадеш живота си, да положиш душата си за ближния. Няма как изкуственият интелект да го направи, защото част от битийността му е да съществува.

Иначе разговорът се води още от времето на дяволчето Фют, когато човешката фантазия минава определени граници. Забележете,

разказите за дяволи са точно толкова богати на детайли, колкото е човечеството в техническото си развитие.

Когато се появява електричеството, дяволът започва да придобива такива възможности. След първите полети извън Земята, и той лети. Тоест, по някакъв начин понятието на човечеството за лошотия се изравнява с нивото на технологичност.

 

 

– Имат ли вярата и религията на базата на хилядолетния си опит място в такава дискусия?

– Да. Едно е вярата, друго е практикуването, религиозността. Религията означава връзката между човек и Бог. Тя е онова усещане, което ме свързва с моя творец, с моя небесен отец. Той ме обича, в резултат на тази любов ме благоражда и аз му благодаря. В кръговрата на тази добрина, на тази благодат имам своя личен благодатен живот и морал.

Но ще се опитам да говоря от друга гледна точка. Робите. Идеята за изкуствения интелект, за съвършени машини и роботи е някой да върши нашата работа – дали за да облекчи човешкия труд, или да ни слугува. Но робството като явление като че ли трябва да бъде заменено от брой роботи, които да извършват трудни задачи. Да не страдат хората по този начин, вероятно и да воюват вместо нас.

Но понятието за робство е описано, имаме морални категории и много точни предписания в Библията. И всичките са човечни, защитаващи тази позиция. Господарят трябва да храни роба си, да се отнася към него като към човешко същество, да му дава работа, битийност. В Библията робството не е лоша категория. Ако си мислим за роботите като за наши слуги, опираме до още един морален въпрос.

Свободният човек мечтае за свобода, а робът – за свои роби.

Ако аз съм свободен човек и създавам алгоритмите на изкуствения интелект, вероятно ще се опитам да направя и него свободен. Но ако аз съм с робска психика, ще направя така, че той да ми се подчинява. Равнис, мирно, точка по въпроса.

 

– Споменахте изкуството. Според вас ще умеят ли един ден наистина алгоритмите да творят?

– Имам например алгоритъм за музика. Какво ще стане, ако му кажа: „Създаден си… или създадена – ето, понятието „род“ също се губи, създаден си за това. Изсвири ми нещо красиво!“. И той ще пита какво е красиво.

Понятието за красота между самите хора се променя, вижте само модата? Ще се върнем към Давид на Микеланджело рано или късно, но дотогава големите обеци, татуировки или бодибилдърите с техните пропорции на тялото… Кое е красиво за днешния човек, кой ще даде алгоритъма за красота?

Затова смятам, че процесът за създаване на изкуствен интелект, ако не бъде изпуснат, ще бъде труден поради това, че нямаме консенсус за много категории. От друга страна,

аз съм винаги за свободата. И както тя е довела до безкрайно развитие на изкуството и науката, така вероятно технологиите ще допринесат много за добруването на човечеството.

Надявам се поне. Стига болните мозъци да не ги използват, за да унищожават.

 

 

– Днешните технологии, социалните мрежи, комуникацията онлайн, отдалечават ли ни от Бога и от вярата?

– Зависи от човека. Както през XVII век някой е можел да изпълнява морално-нравствено-религиозно-семейните си задължения, без да се отвлича с нищо, което му предлага лекота в ежедневието, така би го правил и днес. Ако някой, който е в социалните мрежи, може да се контролира и да си даде например един час за тях, това е въпрос на дисциплина.

Аз не смятам, че самото им съществуване е причина за отделяне от Бога. Напротив, има умни духовници, които ползват социалните мрежи за проповед,

и глупави, които ги използват за демонстриране на някаква лична религиозност, не проповед, а празно думкане на тъпана. Но ако вътрешната ми мярка може да ми каже – отдели толкова време през деня за това, толкова за молитва, за самоусъвършенстване, за благотворителност, технологиите ще са ми само от полза.

Аз обичам технологиите. Ползвам от всички, до които акълът ми достига. Има някои, които не мога да ползвам, но смятам, че това е мой минус, а не че съществуването им е минус. Злоупотребата не отменя употребата. Това, че с голям нож може да бъде убит човек, не означава да забраним кухненските ножове. Разбирате ме.

Никога не съм се притеснявал за моите деца, че ще злоупотребяват с наличието на технологии, минаха през грамофон, през първите компютри, та до днес. Боравят перфектно с наличните технологии, но са запазили своя личен морален облик. Тяхното лице е истинското им физическо, морално лице, а не аватар, скрит зад някакви мечтания. За мен животът е реален, когато мога да участвам в него със сетивата си, които Бог ми е дал. Онова не е същото. Много наподобява, но не е същото.

 

– Само че все повече ще наподобява и ще увеличава предизвикателствата пред хората, за да останат близо до самите себе си.

– Нека се върна на това, че божиите заповеди са създадени за слабите. Колко да очакваме, че човек ще издържи на това изкушение – да му се представи реалност, толкова наподобява нашата, че не може да се различи? Тогава тези ще носят отговорност, защото Господ казва: „Тежко на оногова, който съблазни един от малките“. Може да са малки на години, на сили, на разум, на възможност. Кой ще носи тази отговорност?

Аз не бих осъждал човек, който живее повече във виртуалната реалност. Дори бих казал, ние, като духовни пастири, би трябвало да се опитваме в проповедите да говорим и на тази тема. Все още ми изглежда малко странно, изпреварило времето си, а може би не съм прав, може би някой някъде вече страда от това. Ще дойде и ще каже: „Отец, аз се обърках. Трябваше да изляза от виртуалната среда, за да се нахраня, но иначе там ми е приятно, там ми харесва, там е моето място. Тук ме лъжат, има войни, проблеми, докато там се чувствам добре. Там съм този, който съм“.

Къде е тогава моралната отсъда за този, който е създал това изкушение? Това е капан. Някой може да каже, че не е, чисто технологично. А то е технологична придобивка, но с морални последствия. Аз все натам отивам, към моралните принципи и последствия.

Никога не бих заменил живото общуване по никакъв начин.

Днес говорим онлайн по телефоните си, чрез фейстайм, скайп, зуум, независимо къде се намираме. Даже има хора, които пият онлайн, с другия край на света си казват „Наздраве!“. Но това не е живо общение, не е същото. Пак можем да се погледнем в очите, но не е същото. Живата комуникация е различна. Можем само много да я уподобим.

 

отец Николай Георгиев

снимка: Добрин Кашавелов

 

– Мислите ли, че някой бъдещ светец сега има профил във фейсбук?

– Да. Да, защото познавам хора, които са канонизирани за светци. От моето поколение, даже не са единици. Аз съм вече на 60 години, имал съм възможност да се срещам с хора, дори бегло, които през последните 30-40 години бяха канонизирани. Така че защо не? Човек, който е добър, който отговаря на всички онези прекрасни очаквания за святост, защо да няма профил във фейсбук? Дори би било добре.

 

– Що за хора избират днес да станат монаси?

– Каквито винаги са ставали, то е призвание. Монашеството е отделяне от света, отделяне дори от технологиите. Да кажем без телефон, много умерено, но от този свят такъв, какъвто го познаваме. Това е уединение, труд и молитва.

Така е било винаги, и монашеството винаги ще остане в този битиен ритъм. Не знам дали това означава, че ще са по-далеч от разбирането за тези напреднали технологии, или пък хората, които ги ползват, по същия начин ще са толкова близо до своите духовни старци, монаси. Със сигурност ще са близо, защото моралните категории остават – не лъжи, не кради.

 

– А какви хора стават свещеници?

– Пак е въпрос на призвание. Не говоря за занаятчии, има всякакви. Говоря за възможно най-добрите категории. Това пак е въпрос на посвещение, на себелишаване. Много може да ни се иска на нас, свещениците, да ходим по-свободно, дори дрехите ни да са по-модерни, по-удобни. Но няма как, това е традиция, която трябва да опазим.

Летвата е сложена високо. Ако не можем да я достигнем, поне да не я сваляме. „Не правете на другите това, което не искате да правите на себе си“, е казано в Стария завет. Христос обръща парадигмата и казва: „Правете на другите това, което искате да правят на вас“. Тоест: бъдете добри, подавайте ръка, рамо, добра дума, съвет… Бъдете добри! Става все по-трудно.

Една от причините е размиването на моралните категории. Днес кой е добър: който подкрепя войната, или който подкрепя мира? Който подкрепя свободата и правото на избор, или който казва, че някой може да се прави на полицай на света? Аз не смятам така, но това ме конфронтира с хора, с които съм бил близък преди седмица.

Изведнъж се оказа, че черното и бялото не са толкова ясно дефинирани. Винаги има някакви „защото“, някакво обяснение.

Затова изборът на монасите ще остане същият, както през всички векове досега, а на свещениците – с малко повече условности, пак вид лишение и саможертва. С надеждата, че при нас моралните категории са точни и ясни. Но и с помощта на технологиите.

 

отец Николай Георгиев

снимка: Добрин Кашавелов

 

– Но пък тези технически средства направиха още по-дълбоки такива разломи. Тласкат ни към агресия, крайности, към невъзможност да водим нормален, аргументиран разговор за сметка на фенщина и партизанщина. Освен това прекъсват връзките между хората.

– Библията казва: „Човек от доброто съкровище на сърцето си вади добро“. Ако вадим доброто, което имаме в себе си, ще говорим винаги на един език. В сферата на доброто няма разминаване и дори да има, е само за дефиницията. На кого с какво трябва да се помогне, а не дали и защо. Сигурен съм, че сега хората, които предлагат хуманитарна помощ, не се питат кой какъв е.

 

– Не се ли губят обаче нюансите?

– Те се губят и без технологиите. Ако кажем, че огромното количество информация, което идва при нас благодарение на технологиите, ни обърква, пак ще отворя темата за тези морални стожери, които трябва да ги има, включително и църквата. Макар че тя не е спряла да бъде същият морален стожер. Христос е един и същи вчера и днес и вовеки. Винаги моралните категории на църквата ще останат такива, каквито са били преди 2000 години. Въпросът е с какви очи ги гледаме.

Вече има хора, които ме хулят за моята позиция. Засега душата ми е спокойна. Неприятно ми е, естествено, но не се паля, не се нервирам. А ако утре си изгубя нервите, това в резултат на технологиите ли ще е? Не, в резултат на лично моя невъзможност да бъда добър.

 

– Но технологията я извежда на преден план, защото по този начин печели, така са измислени алгоритмите ѝ, че да провокират у нас крайни емоции.

– Теза, защитена в социална мрежа, не тежи толкова. Там всеки може да хули по-смело. Точно затова съм убеден, че винаги ще остане личният контакт. Когато гледам човек в очите, според мен повече се старая да не бъде зъл, да си меря думите. Ще опитам в дискусията да има теза, а не емоция. Не да му кажа: „Ти си глупав“, а да изложа своето виждане и ако той е по-умен, да го обори.

Очи в очи е така. Не че хората не се бият, но скрити зад клавиатурата по-смело изричаме думи, с които искаме да обидим, да ги заболи другите, да ги накажем. Това не е любов, но и не смятам, че технологията е причина. Както за неправилно шофиране бих обвинил задкормилното устройство, така и тук – устройството зад клавиатурата.

 

– Църквата у нас днес няма общественото влияние, каквото е имала през почти цялата ни история. От какво зависи да си го върне?

– Говорите за църквата, като за институция, ръководена от някаква върхушка, която определя нещо. Да кажем, моята енория е в центъра на София – колкото са морални хората покрай мен, толкова е голяма енорията ми и аз нямам нужда от влияние.

Църквата няма нужда от влияние. Тя има нуждата да бъде фар в мрака

и винаги да сочи Христос с моралните му заповеди. Никаква друга нужда от влияние няма и тежко на църковници, които използват позициите си за влияние. Затова са ми странни очакванията и въпросът „какво ще каже църквата за ваксините?“. Нищо не може да каже, ние не сме лекари.

 

– Да, но влияете на много хора чрез вашето мнение.

– Моето мнение е това, което съм получил в Библията. Аз не го създавам сега по отношение на един или друг морален казус. Просто трябва да адаптирам словното си богатство към ушите на слушащите ме така, че те да проумеят какво казва Христос по този повод.

Влиянието на църквата е дотолкова, че да не загубим проповедта за Христос. Това е най-важното нещо и ние го правим, затова съществуваме. Ако извадим тялото и кръвта Христови от литургията, край, свършено е с църквата. Даже споменът за нея ще изчезне.

Влиянието на църквата е някаква парадигма, която ми е странна. Тя е в резултат на очаквания. Един вид: ще излезе българският патриарх и ще каже: „Ваксинирайте се“. Когато министърът на здравеопазването излезе по телевизията и каже: „Българи, ходете на църква“, тогава патриархът би го направил. Нека си стоим на местата и да правим това, което можем.

Не че нямаме малограмотни духовници, които бият тъпана и от своя позиция дават акъл за щяло и нещяло. Но да гледаме какво прави Светият синод. И в мълчанието на синода има много проповед. Невзимането на отношение по някои важни въпроси, неказването на мнение е много важно. То не е резултат от тъпня, имаме какво да кажем, но мълчанието е по-важен знак, за да правим това, което можем.

Дигитални истории

Дигитални истории е и ще си остане изцяло некомерсиално начинание, на което посвещавам доста време и усилия. За създаването на сайта обаче са нужни определени разходи. Ако имате възможност и желание да подпомогнете сайта, вече можете да го направите. Разбира се, все така важна подкрепа си остава всяка добра дума, всяко споделяне на темите.

<a href="https://karamanev.me/author/georgik" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Програмист, журналист на свободна практика и писател. Още за мен – четете тук.
Дигитални истории

Най-нови публикации:

„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Това, че не можем да захванем един смислен диалог, доведе до социална изолация на стотици хиляди хора. Някои се разболяват и умират просто защото нямат пълноценно общуване. Изкуственият интелект...

повече информация
Кои прогнози за 2025 г. се оправдаха? Какво се задава нататък?

Кои прогнози за 2025 г. се оправдаха? Какво се задава нататък?

През 2015 г. седмина водещи футуролози представят очакванията си за започващото десетилетие. След няколко часа ще посрещнем същата тази 2025-а, вече можем да преценим доколко добре са се справили с...

повече информация
„Машината не може да бъде поет“

„Машината не може да бъде поет“

„Писателят-машина? Тя пази в своята памет огромен запас от думи и владее до съвършенство всички тънкости на граматиката и стилистиката, познава всички органи за усещания и начини за писане, които са...

повече информация
Весела Колед@!

Весела Колед@!

Разказът е част от първия том на „Нашата Коледа“, сборник под редакцията Захари Карабашлиев, включващ текстове не 17 автори, сред които Георги Милков, Иван Ланджев, Николай Терзийски. Втората...

повече информация
Етика на прогреса. Могат ли технологиите и човечеството да съществуват в баланс?

Етика на прогреса. Могат ли технологиите и човечеството да съществуват в баланс?

Ние спориме               двама с ChatGPT                           на тема: „Човекът във новото време“. Чувал съм да го наричат Чатчо, други използват официалното ChatGPT, вече две години той се е...

повече информация
Мозъчен удар! 10 идеи от д-р Хансен как да оцелеем в дигиталното цунами

Мозъчен удар! 10 идеи от д-р Хансен как да оцелеем в дигиталното цунами

Мозъкът ни се развива с хода на еволюцията, постепенно свиква към различната среда… а после идват Facebook, Instragram, TikTok. Изведнъж се озоваваме в свят, за който най-важният ни орган се оказва...

повече информация

Още публикации по темата:

От рубриката:

„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Това, че не можем да захванем един смислен диалог, доведе до социална изолация на стотици хиляди хора. Някои се разболяват и умират просто защото нямат пълноценно общуване. Изкуственият интелект според мен ще засили тази тенденция, защото ще заблуди хората, че разговарят с приятел, с някого, когото са загубили или който не иска да ги чува. Така се оказваме в един свят, в който уж можем да си говорим. А всъщност, зад тази привидна палитра от гледни точки, от думи, словесна салата, включително от егоцентрични академични речи, седят едни изплашени, обезверени, обеднели, интелектуално и емоционално хора. Това според мен е големият ужас на съвремието.“
От поезията започна разговорът ни с писателката Силвия Томова, за да мине през образованието, историята, през епидемията от невежество и назрялата нужда от обществено пробуждане. На фона на всичко това като неизменен спътник останаха технологиите, които променят всяка от тези теми из основи.
Журналист и дефектолог по образование, тя публикува есета, разкази, романи. Носител на редица награди, автор на 5 романа и 3 сборника с разкази, Силвия често наднича и в миналото, и в големите въпроси на днешния ден. Не се страхува да излезе от клишетата и да предизвиква мейнстрийма и в литературата, и на общественото поле.
Ето че се срещаме за един важен и дошъл тъкмо навреме разговор.

повече информация
„Поезията остава едно тайно съкровище“. „Христиан Папазов“ в първото си интервю

„Поезията остава едно тайно съкровище“. „Христиан Папазов“ в първото си интервю

Човекът, който първи у нас класира стихове, генерирани от изкуствения интелект сред най-добрите на поетичен конкурс, дава първото си (и може би единствено) изобщо интервю за Дигитални истории! Въпросите задава… вторият, затвърдил впечатляващия експеримент.
Всяко чудо за 3 дни? Не и в този случай, генеративните модели са тук, за да останат и да променят всичко. Само в рамките на 3 дни през ноември стана ясно, че човек, представил се като Христиан Папазов, е изпратил стихове, които са се класирали в топ 10 на реномирания конкурс „Веселин Ханчев“. Историята се повтори с изпратени от мен стихове в друга авторитетна надпревара – „Станка Пенчева“.
Темата е толкова голяма и съществена, според мен поставя жизненоважни въпроси. Ето защо, въпреки липсата на особени реакции от творческите среди, разговорът ще продължи с още много и важни Дигитални истории.
Някои медии съобщиха новината, колеги от телевизия дори отидоха да търсят „Христиан“ в селото, където бе описал, че живее. А той избра да остане встрани от дискусията. До този момент.
Кой ли стои зад името Христиан Папазов? Кои са любимите му поети? Защо и как е направил експеримента си? Какво мисли за бъдещето на поезията и защо се надява, че… скоро ние, хората, ще пишем значително по-добри, оригинални, смислени стихове, а не алгоритмите? Гостува ни един неочакван и неповторим събеседник…

повече информация
Защо четеш?

Защо четеш?

Как да се срещнат буквите и байтовете, книгите и технологиите? Това е голямата тема на поредица от дигитални истории. След като във вторник стана дума за някои от любимите книги на световните ИТ лидери, сега отново ще излезем от клишето с автора на най-големия български блог за книги. Следващия вторник пък ви очакват неочакваните литературни препоръки на някои от най-значимите личности в българската ИТ сфера.
Ти си това, което четеш. „Какво четеш…“ е въпрос, който трябва да си задаваме по-често, най-вече в общественото пространство. Точно така се казва най-голямата и активна българска книжна група във фейсбук, създадена от днешния ни гост. Вече 15 години той дава препоръките си в „Книголандия“, най-големия блог за книги в България. Зам.-главен редактор на издателство „Сиела“, неотдавна той сбъдна и мечтата си да види името си като автор на „100 книги, които трябва да прочетете“.
С Христо Блажев ще поговорим за четенето и бъдещето на литературата. За технологиите, които го променят, и книгите, които изграждат технологиите. Ще потърсим заедно важни и неочаквани препоръки. За да се убедим, че е важно буквите и байтовете да вървят ръка за ръка, иначе не ни очаква нищо добро, дори като вид. Приятно четене!

повече информация

Най-новите:

„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Това, че не можем да захванем един смислен диалог, доведе до социална изолация на стотици хиляди хора. Някои се разболяват и умират просто защото нямат пълноценно общуване. Изкуственият интелект според мен ще засили тази тенденция, защото ще заблуди хората, че разговарят с приятел, с някого, когото са загубили или който не иска да ги чува. Така се оказваме в един свят, в който уж можем да си говорим. А всъщност, зад тази привидна палитра от гледни точки, от думи, словесна салата, включително от егоцентрични академични речи, седят едни изплашени, обезверени, обеднели, интелектуално и емоционално хора. Това според мен е големият ужас на съвремието.“
От поезията започна разговорът ни с писателката Силвия Томова, за да мине през образованието, историята, през епидемията от невежество и назрялата нужда от обществено пробуждане. На фона на всичко това като неизменен спътник останаха технологиите, които променят всяка от тези теми из основи.
Журналист и дефектолог по образование, тя публикува есета, разкази, романи. Носител на редица награди, автор на 5 романа и 3 сборника с разкази, Силвия често наднича и в миналото, и в големите въпроси на днешния ден. Не се страхува да излезе от клишетата и да предизвиква мейнстрийма и в литературата, и на общественото поле.
Ето че се срещаме за един важен и дошъл тъкмо навреме разговор.

повече информация
Кои прогнози за 2025 г. се оправдаха? Какво се задава нататък?

Кои прогнози за 2025 г. се оправдаха? Какво се задава нататък?

През 2015 г. седмина водещи футуролози представят очакванията си за започващото десетилетие. След няколко часа ще посрещнем същата тази 2025-а, вече можем да преценим доколко добре са се справили с очакванията си в толкова динамичната и турбулентна първа четвъртина на XXI век.
А после идва още по-интересното: ще надникнем в днешните очаквания на същите тези футуролози и най-вече на онези сред тях, оказали се прави.
Какво се задава през следващите години според хората, които успешно са прогнозирали последното десетилетие?

повече информация
„Машината не може да бъде поет“

„Машината не може да бъде поет“

Може ли машината да се научи да пише като Пушкин? Или ни води към света на „Орвел“? Този текст е публикуван в септемврийския брой на списание „ЛИК“ за… 1967 г.! Но, ще се убедите, много от идеите в него звучат като от бъдещето.
„Писателят-машина? Тя пази в своята памет огромен запас от думи и владее до съвършенство всички тънкости на граматиката и стилистиката, познава всички органи за усещания и начини за писане, които са разработени от писателите през последните 3000 години. Този „писател“ наблюдава, запомня явленията, разсъждава, обработва данните, които му дава действителността. Накрая той пише книги и ние, четейки ги, се въодушевяваме, но… оставаме студени.“
Прав ли е Дмитрий Жуков, авторът на тези редове? Няма как да го попитаме. Но, ще се убедите, гледната му точка има да каже много и за днешния ден. Търсейки отговорите на големите въпроси, които ни вълнуват – за технологиите и човека, за поезията и творчеството, за „автоматите“ и истинските творци…

повече информация
Весела Колед@!

Весела Колед@!

Най-накрая успя да си осигури нормален нет. Скоростта все куцаше, докато накрая се сети какво да направи и в навечерието на поредната Коледа написа писмо на колега.
„Пускам интернет на Дядо Коледа за Коледа“, гласеше туитът на Илън Мъск, който си беше самата истина, макар че последователите на най-богатия чешит, кой знае защо, не успяха да вникнат в смисъла.
Но как да започне? Не научи много от джуджетата, всички бяха вперили погледи в телефоните и докато ги разпитваше, чегъртаха екраните с показалче, докато с неприкрита досада се опитваха да отклонят въпросите.
Все пак му стана ясно, че пътят минава през прословутите социални мрежи. И сега седеше, вперил отчаян поглед в монитора и нервно пушеше…

повече информация
Етика на прогреса. Могат ли технологиите и човечеството да съществуват в баланс?

Етика на прогреса. Могат ли технологиите и човечеството да съществуват в баланс?

Може ли да има етика в прогреса?
Могат ли технологиите и човечеството да съществуват в баланс?
Най-вероятно не.
Трябва ли да има етика в прогреса?
Трябва ли технологиите и човечеството да съществуват в баланс?
Определено да.
Но как така?

Ние спориме
              двама с ChatGPT
                          на тема: „Човекът във новото време“.

повече информация
Мозъчен удар! 10 идеи от д-р Хансен как да оцелеем в дигиталното цунами

Мозъчен удар! 10 идеи от д-р Хансен как да оцелеем в дигиталното цунами

Мозъкът ни се развива с хода на еволюцията, постепенно свиква към различната среда… а после идват Facebook, Instragram, TikTok. Изведнъж се озоваваме в свят, за който най-важният ни орган се оказва напълно неподготвен. И се справя… както може. Старае се да се адаптира, но това няма как да се случи безаварийно.
Не авария, а катастрофа. Която няма как да отразим, защото не можем да спрем, да помислим, да обсъдим. Твърде сме заети да продължим нататък. Да скролваме, да преглеждаме, да се препираме… Като хамстер във въртележка.
Андерш Хансен е шведски психиатър, който не се бои да отвори големите въпроси на днешния технологичен ден. Именно тези, заради които го има и сайтът, на който сте се озовали. Хансен е автор, четен по целия свят, за щастие – защото със сигурност, ако имате време да се замислите за посланията, които оставя, това ще ви помогне да обърнете внимание на наистина важни въпроси.
Важни за всеки от нас.

повече информация
Share This