„Мамникът дебне и онлайн“

юни 13, 2023 | Срещи

„Мамникът дебне и онлайн“

13 юни 2023 | Срещи

„Мамник“ – толкова благозвучна, изразителна дума. А отскоро и много повече. Митичното, страховито пиле от българския фолклор започна полета си като аудиосериал в Storytel, а после продължи като роман на хартия.

Ако ви предстои да прочетете (или чуете) книгата, завиждам ви. В нея Васил Попов е успял да покаже как българският фолклор може да бъде разказван модерно, увлекателно, вълнуващо, с вкус и литературни умения.

Каним на срещата си и мамника, като изразителен герой и силна метафора. Ужасяващата птица, която е почти безсмъртна, а перата ѝ менят цветовете си.

Защо толкова рядко успяваме да претворим в изкуство вълнуващите образи и истории от българския фолклор? И защо същевременно са ни толкова близки легендите от далечни времена? Къде минава тънката граница между патриотизма и патриотарството? Ето какво има да си кажем по темата с Васил Попов.


 

– „Мамник“ според мен показа какви невероятни възможности има да се разказват по увлекателен начин българските фолклорни традиции. Защо според теб това не се случва толкова често? Дори в класическата ни литература няма много примери.

– За класическата литература нямам идея. Иначе през последните години има някакви опити, но сякаш, хората, когато пишат за фолклора, идеализират темата. Много често, за мое съжаление, това започва да бие на псевдопатриотизъм.

Освен това най-често се пише за образи и герои, които и без това са доста познати.

Всички знаем за самодиви, караконджули, ще ми се да четем и за по-малко известни страни от фолклора, каквото е чудовището мамник.

На едно от представянията на книгата Тодор Станчев от издателство „Ерове“, който е етнолог, казваше, че в гилдията има своеобразна пирамида. Най-отгоре били самодивите, а в дъното – чудовищата, най-малко познати от фолклора. Именно там бил мамникът, когато, преди 2-3 години, той гледал пирамидата – почти никой не говорел за него, не знаел какво представлява. Сега вече и той е на върха. Според мен това е начинът, ако искаме да възродим интереса на хората към тези забравени страни на фолклора ни – да ги вграждаме в книги, във филми.

 

Васил Попов

 

– И аз имам любим такъв образ – здравичките, едни духчета от асеновградското село Югово. Сещаш ли се и за други такива?

– Такъв е Куцулан, който е включен в другата ми книга – „Вълчи разкази“, страшен вълк, който води глутницата и излиза по време на вълчите празници. Той е куц и с едно око, страховит!

Много са. Някак, като си говорим защо хората не пишат толкова за български фолклор, имам чувството, че повечето не знаят за тези образи. Спомням си, когато прочетох за мамника, си казах: това само по себе си е такава основа за история! Само трябва по някакъв начин да го натъкмиш за по-съвременен сюжет, така че хората да могат да го усетят.

Според мен, ако спрем да се отнасяме към фолклора ни само с идеята, че сме най-велики, нашият фолклор е най-велик, в него има само хубави и добри неща, ако видим и по-тъмните му страни и започнем да пишем за тях, могат да се получат много интересни неща.

 

– Това се случва по цял свят, достатъчно е да споменем Толкин. Или дори „Вещерът“, който даже ни е по-родствен, славянска митология. Но, погледнато от другата страна: защо все още ни вълнуват такива теми в модерното общество, което е толкова различно от времената, когато са се раждали?

– Хем е далечно, хем нещата са универсални. Специално в „Мамник“ историята е колкото далечна, толкова и истинска. Исках да създам история, която да не се върти само около това как да убием това чудовище, но и какво е довело до създаването му. Накрая разбираш, че причината е една семейна история и драма, в която няма нищо свръхестествено.

Защо ни вълнуват? Битката със злото е нещо, което във всяка една епоха, във всяка книга, винаги ни докосва.

Исках по някакъв начин на мамника да се гледа по-скоро като на метафора за злото, което расте вътре в хората. За необходимостта всеки от нас да се пребори с това зло, защото иначе винаги има риск то да прерасне в безгранично чудовище, каквото е мамникът.

Книгата съчетава много жанрове, тя не е само фантастика, не е само страшна, вътре има и любовна история, и исторически моменти, и комедия.

 

Мамник

 

– Четох, че сред любимите ти писатели са Ремарк и Симънс, които и за мен са такива. И определено ги усетих в книгата, има нещо от Шрайка и в Мамника. Но ти казваш, че не вярваш в такъв тип неща, а аз съм виждал много сериозни етнолози, които пък искрено вярват във всички фолклорни герои, които описват.

– Мен са ме питали съвсем сериозно: „Дали мамникът наистина съществува?“. Не. Фантастика, въображение, надявам се никой не вярва, че съществува. Във фейсбук имаше хора, които се заяждаха с книгата и една жена беше написала: „Имам позната от Трънския край, тя ми каза, че там няма мамници“. Надявам се, че няма наистина.

 

– Дано! Ако има, като нищо ще дойдат да си искат част от хонорара… Казваш, че той е метафора за злото, а смяташ ли, че винаги ще имаме нужда от нещо подобно, че злото винаги ще съществува, за да го осмисляме?

– За съжаление, да. Това е безкрайна битка. В книгата също един от героите казва, че

ако знаеш, че цялото зло, което се случва, идва само на едно чудовище, би било много успокояващо.

Да различиш чудовището е лесно, но да различиш злото в хората, да го разпознаеш и да се пребориш с него е отчайващо трудно. По-страшно да знаеш, че всеки човек е способен на зло.

 

– Живее ли по някакъв начин тази метафора и онлайн? Тя ми се струва много събирателна за комуникацията в мрежата. И там постоянно дебне един мамник.

– В онлайн комуникацията със сигурност! Само като гледам как хората си общуват в социалните мрежи, се отчайвам. Във фейсбук групите – как е възможно да се изпокарат за книга, която и да е тя?! Сега, с „Времеубежище“, си казвам:

По дяволите! Нещо толкова хубаво се случва в българската литература и ние пак успяваме да се изпокараме. Чак е абсурдно!

Понякога се чудя на какво се дължи това. Когато „Мамник“ започна да набира популярност, имаше хора, които не бяха чели книгата, но се дразнеха, че за нея се говори много. Няма какво да направя, не мога да кажа на хората да не споделят. Но си мислех, четейки споровете, как за българина е характерен един парадокс: хем страдаме от някакъв комплекс, че никой не ни знае по света и искаме всички да ни знаят, защото сме много велики, хем, в същото време, когато някой успее, както сега Георги Господинов, се настройваме срещу него. Не мога да го проумея!

 

Васил Попов

 

– Защо според теб е по-лесно да се плашим от измислени герои, четейки книги, отколкото от реални, например климатичните промени, войните?

– Много хора споделят, че когато четат книга, там намират някаква сигурност, даже по теми, които по принцип за тях са болезнени. Преживелите травми нямат проблем да четат за тях, защото знаят, че това е фикция.

В книгата имаш една измислена сигурност, която ти позволява да се занимаваш с проблема.

 

– И все пак, съпреживяваш и дори буквално се страхуваш, четейки някакви страховити неща, които рационално знаеш много добре, че са измислица.

– Друго е. В последната ми книга, която излезе като аудиосериал в Storytel – „Пермафрост“, имаше неща, вдъхновени от истински събития, за които съм чел или гледал. Преди няколко години, даже се чудя защо, по дяволите, го излъчваха по телевизията, видях как в едно село в Петричко кукери се бяха запалили.

Кукерските костюми, за да се съхранят, се мажат с нафталин и стават много лесно запалими. Когато видя кукери да пушат и си представя какво може да се случи, всеки пък изтръпвам. Това беше станало, един човек лумва като факла, друг се опитва да го загаси, но също се запалва. За мен беше супер травмиращо. Знаех, че е истина. Тази паника, този хаос, това нещо се случва на истински хора.

Включих тази история, но, докато пишех, си казвах: колко е по-лесно да пиша за нещо, което е измислено, отколкото да гледам, знаейки, че се е случило на истински хора.

Предполагам, че така е и с големите неща, както казваш, с климатичните промени. Но в този случай, според мен, много хора просто не мислят за бъдещето, не се опитват да поглеждат в утрешния ден. Всеки гледа да избута днес, пък утре, след 100 години какво ще бъде, кучета го яли…

 

– Защо е така? При положение, че това е проблем, който в крайна сметка ще се отрази на децата ни?

– Не знам. И аз съм се замислял. Според мен до някаква степен е егоизъм. Защо хората не се плашат? Странно е наистина.

 

Пермафрост

 

– А ти от какво най-много се страхуваш, след като не е от мамниците?

– В последно време от гръмотевици. Ходя по планините, на няколко пъти се случиха много силни бури, а горе, като се качиш по билото, са страшни. Няма къде да се скриеш, няма какво да направиш.

 

– Защо те влекат сюжети, в които основно да плашиш хората, вместо да ги усмихваш или разплакваш?

– Има нещо готино в това да плашиш хората с думи.

Стивън Кинг казваше как иска да уплаши буквално сърцата на читателите си, душите. Такова вълнение се постига само със страх. Лъвкрафт пък казва, че езикът на страха е универсален, защото всеки човек изпитва някакъв страх. Ние се раждаме в страх, ако не се боиш от нищо, нещо не е наред. Затова всеки може по някакъв начин да го съпреживее.

Може би защото и аз самият изпитвам страхове. Хората не си дават сметка, но, когато си автор и пишеш такива страшни истории,

ти самият трябва да извикаш някакви собствени страхове.

3-4 страници, в които се случва нещо в книгата, ти можеш да ги прочетеш за 5 минути, обаче аз, за да ги напиша, трябва цяла седмица да извикам някаква емоция, която да е страшна, гадна. Може да е много изтощаващо.

 

– Много ме впечатли, че след като си чул аудиоромана, си сънувал като кошмари собствения си сюжет. Аз така и не мога да свикна с идеята да слушам аудиокниги, някак изпитвам усещането, че предавам другите. Какво губя по този начин?

– Специално за „Мамник“ наистина губиш много, защото Владо Пенев прави невероятен прочит. Той направо изигра някои от героите. В тази част, която бях писал като заклинание и то трябваше да звучи като народна песен, той си измисли сам някаква мелодия. Изпя я! И аз, докато го слушах, толкова се напрягах, че от време на време махах слушалките…

Съвсем различно е изживяването в сравнение с книгата. Аз съм на мнение, че двата формата са супер сами по себе си.

Аудиокнигата няма за цел да замени хартиената. Мисля, че една история е хубаво да я има във всякакви възможни формати

в днешно време, да бъде достъпна за хората. Дали ще е на аудио, електронна книга, ако го позволява, защо не?

 

Мамник

 

– Очевидно не се и отличава чак толкова. Ето, твоята книга е успешна и в двата формата, а, предполагам, няма сериозни промени по самия текст.

– Не, няма, много се доближава.

Но преди „Мамник“ бях никому неизвестен автор. До голяма степен успехът се дължи на това, че излезе първо като аудиокнига, защото хората, които имат абонамент за Storytel, могат просто да пробват някой от епизодите и ако им хареса, да продължат да слушат. Книгата излезе към 700 страници на хартия. Не съм сигурен, че ако беше излязла първо на хартия, толкова много читатели щяха да рискуват с неизвестен автор.

 

– Доста хора са ми казвали, че е добра идея и някои Дигитални истории да се появят в аудиоформат, защото ще стигнат до много хора, които нямат време да четат.

Защо избра екологията като висше образование, а не филология или етнология, които очевидно са големите ти интереси?

– Поначало исках да уча режисура, не ме приеха в НАТФИЗ, после

имах шанс в Берлин, но предпочетох да се върна и да уча нещо друго, исках да си остана тук.

След това кандидатствах, приеха ме и журналистика, и екология и трябваше да избирам. Реших така, не знам защо.

Питали са ме каква е връзката между екологията и интереса ми към фолклора. Според мен, ако човек обича български фолклор, няма как да не обича и природата, защото вижда колко много неща от легендите са вдъхновени от нея. Двете неща са доста свързани.

 

– Напоследък все си говорим за това, че изкуственият интелект ще започне да генерира литературни текстове. Ако наистина всичките истории и всички сюжети се свеждат до ограничен брой шаблони, има ли основание да смятаме, че алгоритмите ще ни изместят като писатели?

– Зависи доколко ще се развие. Сценаристите в Холивуд също се бяха притеснили от навлизането на изкуствения интелект, протестите продължават. Пробвах ChatGPT, за да видя за някакви ситуации какви сцени може да напише. Действително се справя доста добре и като сценарий, и като проблеми. Но на този етап ми се струва, че измисля прекалено базисни неща.

Но… Ние, хората, сме си социални животни и

голяма част от удоволствието, което човек изпитва от една картина, стихотворение или книга, идва, защото знаеш, че са създадени от човек.

Неслучайно в училище, преди да прочетем някое произведение, първо учим биографията на автора. Ако не я знаеш, може да не разбереш изобщо смисъла. Представи си изкуствен интелект да напише: „Не плачи, майко, не тъжи, че станах ази хайдутин“, би изглеждал нелепо. Ако обаче знаеш за Ботев, в какво време е писана тази творба, тогава тя придобива смисъл. Картините на Ван Гог са прекрасни, но са още по-прекрасни, ако знаеш какъв тъжен живот е имал той. Мисля, че в един момент хората ще се пренаситят и ще имат нуждата да знаят, че зад всяка творба седи човек.

 

Васил Попов

 

– Интересни ли са ти по някакъв начин днешните измерения на фолклора, да кажем мемовете?

– Не се бях замислял, интересни са ми. Но и по отношение на фолклора често си мисля: добре, аз като пиша книга, базирана на фолклора, това не е ли пак по някакъв начин фолклор?

 

– И следващите поколения ще помнят твоя мамник, а не онзи от изворите, които само краде мляко.

– Точно така. Същото е и с музикалните групи, които се появиха през последните години – „Оратница“, „Исихия“. Много ги харесвам, те вземат някаква база от българския фолклор, надграждат с нещо свое и става много различно. Това не е ли пак един вид фолклор?

Когато съм чел сборници с народни песни, съм виждал как някоя песен тръгва от един край, после някой доразвива сюжета и тя става 4 страници. Докато стигне до Македония вече е 20 страници.

Но е много интересно как се отсява хубавото във фолклора. Всеки се опитва да надгради нещо, обаче това, което не е било добра хрумка, отпада.

Народът е като редактор, който избира хубавите сюжети и отсява само това, което е смислено.

Много често казвам на хора, с които си говорим за писане, че народните песни могат да служат за пример как трябва да се пише, да се изгражда сюжет. Много често накрая имаш някакъв обрат, който променя цялото послание. Или просто свършва на точното място, понякога с отворен финал, без да се разтягат локуми.

 

– Също и метафорите са силни, изчистени, трябва да кажеш с малко думи много. Доколкото разбирам от думите ти, според теб писането по-скоро се учи като занаят, отколкото да е талант, така ли е?

– Мисля, че да, особено ако говорим за проза. И в поезията има неща, които се учат, но мисля, че там трябва да имаш малко повече талант. За прозата голяма част е въпрос на дисциплина. Да разбереш какви са техниките, които за теб работят. Да бъдеш любознателен, при това към абсолютно всичко. Маргарет Атууд например казва, че много често разгръща вестниците и чете последните страници с малки истории. Защото в няколко изречения може да намериш история, която да те вдъхнови за нещо голямо.

Трябва да бъдеш любопитен според мен, и то не само към големи неща и събития, ами за малките истории. Същото правят режисьорите Кристина Грозева и Петър Вълчанов с последните си филми – „Урок“, „Слава“, „Баща“, те са базирани на истории, които са прочели или са гледали по новините.

 

Васил Попов

 

– Аз се сещам и за Йовков, който също пише произведенията си по вестникарски новини.

Какъв е твоя личен бръснач и критерий, който разделя патриотизма от патриотарщината?

– Според мен е достатъчно, когато пишеш по такива теми, да се отнасяш към героите, все едно са истински хора. „Мамник“ се развива в Трънско, откъдето имам корени. И въпреки че си обичам и хората там, и този край, не ми пречи да бъда критичен към тях, те са хора. В един момент е даже обиждащо и за героите, и за историята, и за фолклора, ако се опитваш да идеализираш.

Много често, когато говорим за миналото и за възрастните хора, се отнасяме така, сякаш те са страшно мъдри, идеални, много добре знаят как се живее животът и могат да ти кажат как да живееш своя. Аз не мисля, че са такива. Те не са лоши, не са добри, те са хора и спокойно може да пишеш едновременно и с критика, и с любов за тях. Това важи и за фолклора, и за историята.

Няма нужда да се бием по гърдите, че имаме най-великата история и сме най-великият народ, защото във всяка част от историята ни има и неща, които не са били перфектни, нали?

 

– За какво мечтаеш?

– Доста неща в последно време се случиха от мечтите ми…

 

– Супер! Значи си щастлив човек.

– На този етап си мечтая скоро да видим една хубава екранизация на „Мамник“. Ще ми се и някои от книгите да бъдат преведени на други езици. Защото мисля, че са местни, български, но са разбираеми за чужденците и могат да им бъдат интересни. Ще ми е интересно да видя как ще звучат тези диалекти на английски и на други езици.

Аз се радвам на успеха на „Мамник“ не само като автор, но и защото показа, че явно има глад за такъв тип книги. И се надявам, че читателите няма да подхождат предубедено към жанровата литература. Тепърва ще се появяват още такива четива, което ще е супер интересно!

Дигитални истории

Дигитални истории е и ще си остане изцяло некомерсиално начинание, на което посвещавам доста време и усилия. За създаването на сайта обаче са нужни определени разходи. Ако имате възможност и желание да подпомогнете сайта, вече можете да го направите. Разбира се, все така важна подкрепа си остава всяка добра дума, всяко споделяне на темите.

<a href="https://karamanev.me/author/georgik" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Програмист, журналист на свободна практика и писател. Още за мен – четете тук.
Дигитални истории

Най-нови публикации:

Можем ли да различим историческите факти от измислиците на ChatGPT? (резултати)

Можем ли да различим историческите факти от измислиците на ChatGPT? (резултати)

1910. Това е годината, в която се раждат Майка Тереза и Жак-Ив Кусто, а светът още се радва на предвоенното спокойствие. За българска история обаче сме се събрали да си говорим. Точно 1910 души се...

повече информация
Кой изобрети тостера? Няма такава история!

Кой изобрети тостера? Няма такава история!

Сигурно сте чували за Алън Макмастърс, прословутия изобретател на тостера? Опитвайки се да намери идеалната сплав за електрически крушки, той неволно получил вещество, което карало хляба да кафенее...

повече информация
Рори и рецептите на Баба

Рори и рецептите на Баба

Какво ли прави един татуиран американец на борда на 40-годишна лада, устремен към поредното българско село? А какво ли съдържа коктейлът „Компютър“? Защо гражданинът на щата Вашингтон избира да...

повече информация
Айнщайн се прекланя пред Дънов? 12 клишета от българската история

Айнщайн се прекланя пред Дънов? 12 клишета от българската история

Първият християнски манастир е у нас. Пловдив е най-старият град на Земята. Айнщайн се прекланя пред Петър Дънов, а Хан Тервел е спасителят на Европа. Нещо повече, никога не сме губили военен флаг....

повече информация

Още публикации по темата:

От рубриката:

Българският литературен Банкси

Българският литературен Банкси

„Най-опасният литературен терорист у нас“. Не, тези думи за днешния ни гост не са мои, а на специалист, който следи и познава отблизо случващото се в българската литература.
Ето че след 153 интервюта, публикувани на този сайт, дойде времето за… първия анонимен гост! Няма да ви издам дори дали е мъж, или жена, важни тук са историята и гледната му точка.
Преди броени дни в два поетични конкурса генерирани от ИИ стихове попаднаха сред най-добрите, във втория случай ставаше дума за експеримент на Дигитални истории. Според мен е жизненоважно да започнем дискусията за бъдещите ни взаимоотношения с технологиите, при това с участието на колкото може повече важни гледни точки. Очаквайте следващите забележителни гости (и експерименти) по темата.
Днес обаче се връщаме още преди модата на ИИ генерирането. За да разкажем историята на един човек, който дълго време експериментира с това да изпраща компилирани или просто абсурдни стихове под различни имена. Дълго време преди това той е участвал и печелил конкурси с истинското си име, докато… не се убеждава, че нещо в системата не е наред. Че критериите не са това, което би трябвало да бъдат. Идеята му се променя с годините, особено след като успява да постигне серия от убедителни резултати и безброй публикации в много от смятаните за водещи поетични издания у нас.
Каква ли е целта му? Как изглежда според него бъдещето на поезията? Как алгоритмите променят отношението ни към писаното слово и към творчеството? Очаква ни забележителна среща с първия анонимен гост на Дигитални истории, българския литературен Банкси.

повече информация
Рори и рецептите на Баба

Рори и рецептите на Баба

Какво ли прави един татуиран американец на борда на 40-годишна лада, устремен към поредното българско село? А какво ли съдържа коктейлът „Компютър“? Защо гражданинът на щата Вашингтон избира да търси старите български рецепти из затънтените села, там, където е „Баба“, събирателното, вечното на един безкраен, универсален образ, който докосва всички ни?
Рори Милър с днешна дата преоткрива магията на българското село. Онова, което изоставяме, а пази толкова от смисъла.
Строителен работник, берач на маслини и учител по английски, преди около 15 години Рори спира в България, за да се родят тук двете му деца. Привлича погледите с участието си в “Masterchef”, после продължава пътя си из затънтените български села. Така се ражда забележителната книга „На око“, сюрреалистичен пътепис, където точни рецепти няма да намерите – и за гозби, и за бъдещето, всичко е „на око“ като мерна единица и начин на живот. Но ще намерите и самото село, и гозбите му, и бабите, и духа, и добре премерените подправки.
Следващата стъпка на американеца е книгата да се появи на английски с кампания в платформа за споделено финансиране. Аз лично ще го подкрепя, защото мисля, че е уловил безценния дух на българското село днес. Което е различно от онова на Елин Пелин и Иван Вазов. Което, вярвам, ще обърне сбъркана мода, че животът е в големия град. Светът на технологиите ни позволява както никога да разбиваме стереотипите. Припомня ни го и книгата на колоритния Рори, който има какво да ни каже и в следващите редове.

повече информация
Кое лекува историческите рани?

Кое лекува историческите рани?

Историята днес ни свързва и дели, разпалва и вълнува, както никога преди. Разбира се, и защото, „който контролира миналото, контролира бъдещето“.
Захари Карабашлиев с най-новия си роман – „Рана“ се обърна именно към българската история, към едни от най-драматичните ѝ и важни моменти. Към раните, които ни нанася миналото, към предците, чийто път продължаваме. Романът наднича в няколко от големите теми на последните 150 години по вълнуващ и автентичен начин. Писателят вече ми е гостувал, срещаме се отново, за да поговорим за миналото. За силните му истории и вълнението. За поуките и отговорите. За това, което ни събира и което ни дели.

повече информация

Най-новите:

Можем ли да различим историческите факти от измислиците на ChatGPT? (резултати)

Можем ли да различим историческите факти от измислиците на ChatGPT? (резултати)

Цели 1910 души се включиха в експеримента на Дигитални истории, който имаше за цел да провери колко добре познаваме българската история! Дали сме способни да различим безспорни исторически факти от учебниците от такива, измислени от изкуствения интелект, който има за цел да ни подведе.
30 твърдения – половината исторически верни, половината – измислици на алгоритмите. Можете ли да ги различите?
Резултатите, поне за мен, са впечатляващи и дават доста поводи за размисъл.
Успя ли изкуственият интелект да затрудни участниците? Познаваме ли добре българското минало, което е толкова важна днес тема?

повече информация
Българският литературен Банкси

Българският литературен Банкси

„Най-опасният литературен терорист у нас“. Не, тези думи за днешния ни гост не са мои, а на специалист, който следи и познава отблизо случващото се в българската литература.
Ето че след 153 интервюта, публикувани на този сайт, дойде времето за… първия анонимен гост! Няма да ви издам дори дали е мъж, или жена, важни тук са историята и гледната му точка.
Преди броени дни в два поетични конкурса генерирани от ИИ стихове попаднаха сред най-добрите, във втория случай ставаше дума за експеримент на Дигитални истории. Според мен е жизненоважно да започнем дискусията за бъдещите ни взаимоотношения с технологиите, при това с участието на колкото може повече важни гледни точки. Очаквайте следващите забележителни гости (и експерименти) по темата.
Днес обаче се връщаме още преди модата на ИИ генерирането. За да разкажем историята на един човек, който дълго време експериментира с това да изпраща компилирани или просто абсурдни стихове под различни имена. Дълго време преди това той е участвал и печелил конкурси с истинското си име, докато… не се убеждава, че нещо в системата не е наред. Че критериите не са това, което би трябвало да бъдат. Идеята му се променя с годините, особено след като успява да постигне серия от убедителни резултати и безброй публикации в много от смятаните за водещи поетични издания у нас.
Каква ли е целта му? Как изглежда според него бъдещето на поезията? Как алгоритмите променят отношението ни към писаното слово и към творчеството? Очаква ни забележителна среща с първия анонимен гост на Дигитални истории, българския литературен Банкси.

повече информация
Кой изобрети тостера? Няма такава история!

Кой изобрети тостера? Няма такава история!

Сигурно сте чували за Алън Макмастърс, прословутия изобретател на тостера? Опитвайки се да намери идеалната сплав за електрически крушки, той неволно получил вещество, което карало хляба да кафенее до съвършен загар. Уви, след тежка вечер в компанията на половин шише уиски, неговият конкурент Стивън Кромптън откраднал начинанието му и го представил за свое. После обрал цялата слава. И покрай това доста пари…
Дълъг репортаж за него показаха по BBC, „Уошингтън таймс“ описа невероятната му история, „Дейли Мирър“ включи името му сред „50-те най-велики британски изобретатели“. Често го споменават и до днес на Световния ден на тостера – 27 февруари. Статии, сборници, енциклопедии разказват историята му. Дори в популярен британски готварски формат му посвещават състезание, участниците трябва да измислят забележително блюдо в чест на изобретателя на тостера.
Малката подробност е, че… няма такъв човек. Изобретателят Макмастърс е „изобретен“ от двама студенти, решили да покажат колко е важно днес да проверяваме информацията, особено тази, свързана с миналото. Колко лесно даваме доверие онлайн и колко по-критични би трябвало да бъдем. Измислената страница в Wikipedia просъществува почти десетилетие, преди истината да излезе наяве.
Колко лесно е днес да се създаде фалшива история? Отговора дава специалният списък, в който самата англоезична Уикипедия разказва за най-дълго просъществувалите фалшиви публикации.
За мащабни мистификации и дребни, неочаквано случили се шеги. Които идват да ни припомнят колко лесно може да бъдем подведени онлайн.

повече информация
Рори и рецептите на Баба

Рори и рецептите на Баба

Какво ли прави един татуиран американец на борда на 40-годишна лада, устремен към поредното българско село? А какво ли съдържа коктейлът „Компютър“? Защо гражданинът на щата Вашингтон избира да търси старите български рецепти из затънтените села, там, където е „Баба“, събирателното, вечното на един безкраен, универсален образ, който докосва всички ни?
Рори Милър с днешна дата преоткрива магията на българското село. Онова, което изоставяме, а пази толкова от смисъла.
Строителен работник, берач на маслини и учител по английски, преди около 15 години Рори спира в България, за да се родят тук двете му деца. Привлича погледите с участието си в “Masterchef”, после продължава пътя си из затънтените български села. Така се ражда забележителната книга „На око“, сюрреалистичен пътепис, където точни рецепти няма да намерите – и за гозби, и за бъдещето, всичко е „на око“ като мерна единица и начин на живот. Но ще намерите и самото село, и гозбите му, и бабите, и духа, и добре премерените подправки.
Следващата стъпка на американеца е книгата да се появи на английски с кампания в платформа за споделено финансиране. Аз лично ще го подкрепя, защото мисля, че е уловил безценния дух на българското село днес. Което е различно от онова на Елин Пелин и Иван Вазов. Което, вярвам, ще обърне сбъркана мода, че животът е в големия град. Светът на технологиите ни позволява както никога да разбиваме стереотипите. Припомня ни го и книгата на колоритния Рори, който има какво да ни каже и в следващите редове.

повече информация
Айнщайн се прекланя пред Дънов? 12 клишета от българската история

Айнщайн се прекланя пред Дънов? 12 клишета от българската история

Първият християнски манастир е у нас. Пловдив е най-старият град на Земята. Айнщайн се прекланя пред Петър Дънов, а Хан Тервел е спасителят на Европа. Нещо повече, никога не сме губили военен флаг.
Кое от твърденията, които можете да намерите всеки ден онлайн, има историческа обосновка? Къде можем да говорим за различни тълкувания, къде поводът за гордост има пълно основание и къде става дума за откровена измислица?
Историята е толкова важна област, която ни събира и дели. Щедро поле за гордост и за манипулации.
Вие можете ли да различите някои общоприети твърдения, свързани с българската история, от такива, измислени от изкуствения интелект? Опитайте тук, този експеримент ще даде интересни резултати!
А ние ще проверим някои от най-популярните твърдения, поводи за гордост онлайн, които можете да видите навсякъде. Не, няма да фактчектваме, според мен тази идея е обречена, защото и историята, както журналистиката, не може да бъде точна наука.
Срещаме се с историка Александър Мошев, за да поговорим на базата на изворите и на логиката, да се опитаме да потърсим рационалния поглед. Аз му подавам без предварителни условия 12 избрани клишета, а той ще разкаже повече за тях и за това доколко съвпадат с мнението на днешната историография.

повече информация
Кое лекува историческите рани?

Кое лекува историческите рани?

Историята днес ни свързва и дели, разпалва и вълнува, както никога преди. Разбира се, и защото, „който контролира миналото, контролира бъдещето“.
Захари Карабашлиев с най-новия си роман – „Рана“ се обърна именно към българската история, към едни от най-драматичните ѝ и важни моменти. Към раните, които ни нанася миналото, към предците, чийто път продължаваме. Романът наднича в няколко от големите теми на последните 150 години по вълнуващ и автентичен начин. Писателят вече ми е гостувал, срещаме се отново, за да поговорим за миналото. За силните му истории и вълнението. За поуките и отговорите. За това, което ни събира и което ни дели.

повече информация
Share This