Кадафи и Зукърбърг влезли в един бар…

юли 7, 2023 | Срещи

Кадафи и Зукърбърг влезли в един бар…

7 юли 2023 | Срещи

По какво си приличат Марк Зукърбърг и Муамар Кадафи? Кое, най-забравено от Бога кътче, последно ще бъде „погълнато“ от технологиите? Струва ли си да пътешестваме по света дори сега, когато можем да видим всичко онлайн? Време ли е за новото глобално ястие, което да събере… бургера, сушито, дюнера и пицата?

Днешният ни гост е ходил на бар с Владимир Путин насред София. Няма да ви издавам къде е бил със Садам Хюсеин и Бил Клинтън, с Иван Костов и Мобуту Сесе Секо. Не искам да ви лиша от удоволствието да прочетете неговите истории в дълго къкрилата, богата на подправки книга „Истории от ръчния багаж“.

Георги Милков умее да разказва, както никой друг. Той е от малцината журналисти, които са ме учили на истории. От онези, които, вярвам, ще ни спасят като хора, с усета си за силния миг и детайла, със смелостта си, с пъстрия поглед. Способен едновременно да спечели телевизионно реалити и да води предаване за религия, да документира исторически епохи и да среща някои от най-големите личности (и убийци) на ХХ и XXI век.

Какво ли има да каже той за дигиталното? За богатството на технологиите и онова, което ни вземат?


 

– По-скучно ли е пътуването след развитието на технологиите? Вече сме в една мрежа, комуникацията е толкова лесна, организирането е по-удобно от всякога…

– Днес, благодарение на технологиите, сме се озовали в един облак, в който всичко изглежда достъпно, на един клик разстояние. И можем да живеем с представата, че обикаляме по света, скролвайки в инстаграм, гледайки снимки и впечатляващи видеа от най-забутаните места на света.

Живеем с измамното чувство, че светът е достъпен.

Но в моя случай това ми дава идеи за нови пътувания. Аз не оставам с удовлетворението, че съм видял чудесни неща в инстаграм, а си слагам сърчица на нови места. И когато отворя картата на света, тя е пълна със сърца, които предизвикателно ми напомнят както за местата, на които съм бил, така и за много повече, на които не съм.

Благодарение на технологиите се пътува по-лесно, макар че много хора по някакъв перверзно- рисков начин останаха в своя измамен балон, в който предпочетоха да обикалят само виртуално. За това допринесе пандемията, която помогна да направи живота ни в самота още по-реален.

 

Георги Милков

снимки: личен архив

 

– Как се отрази пандемията на твоите пътувания?

– Завари ме в Камбоджа, една изключително подходяща страна. Озовах се на едно място, на което бях ходил 10 години по-рано и беше така облазено, че не можеше да направиш и една снимка, на която да няма човек. Докато в Камбоджа от 2020-а нямаше никакви хора около прословутите храмове в Ангкор Ват, никакви! Бях сам, все едно току-що съм направил три разсичания с мачете в джунглата и пред мен се е появил храмът.

Това усещане беше невероятно. Вероятно такова са имали и хората, които са могли да седнат на „Пиаца ди Испания“ в Рим, на тези стълбища, на които винаги гъмжи от хора. Седнали са в самота и са гледали прекрасния Рим, оставен сам на себе си. Всички туристическите забележителности, които знаем, без хората изглеждат по различен начин. Едно място, което можеш да изследваш, отдавайки се на съзерцание, такова, каквото го разбира Гьоте. Лукс, който не можехме да си позволим преди и не можем да си позволим вече.

Този двегодишен период ни накара да се замислим, да погледнем на света по различен начин. Допринесе и за още по-големия възход на технологиите. В крайна сметка направи така, че

да си дадем сметка, че няма нищо по-добро от реалността.

Поне за мен, защото съм човек от това поколение, за което, колкото и да е хубав виртуалният секс, няма нищо по-добро от реалността.

 

Георги Милков

 

– Засега. Но освен секса, какво най-важно ни вземат технологиите? Може би наистина най-ценното, времето ни…

– Сам се хващам, че след като имам профил в някоя социална мрежа, рискувам да си похабя цялото време, мажейки по дисплея на телефона си френетично надолу, за да бъда сериозно увъртян в нескончаема поредица от информация, която невинаги ми е полезна.

Но е толкова досадно привлекателна, като пуканки, които хвърляш настрана чак в момента, в който езикът ти е набъбнал от солта.

Междувременно си ги преглъщал с кока-кола и това сладко и солено тотално се е смесило като вкус. Минавал си през солени и сладки вълни, толкова е примамливо, че не можеш да спреш, докато в един момент очевидно не си байгънясал. Може и да е късно, даваш си сметка, че си прекарал времето си безсмислено, а, екстраполирано по времето на нашия живот и безсмислени занимания, на които се отдаваме, това би могло да те наведе на безнадежден извод. Тогава си даваш сметка, че би могъл да оставиш настрана за малко това устройство, без което толкова уж не можеш.

След периода на абстиненция, в който си нервен, постоянно се чувстваш, сякаш пропускаш най-важното нещо на планетата, постепенно разбираш, че си връщаш най-ценното – време със себе си, време за другите. Без значение дали са най-близките ти хора или нови приятелства, които дебнат зад всеки ъгъл, но не си имал време за тях.

 

Георги Милков с Бенямин Нетаняху

С израелския министър-председател Бенямин Нетаняху

 

– И, все пак, освен времето?

– Близостта с другите. Животът във виртуалното пространство ти дава измамното задоволство, че си заобиколен от хора и събития. Понякога, за да се впечатляваш и възхищаваш и по-често, като че ли, за да си кажеш: „С тия хора не искам да имам нищо общо, те са изроди“. Но ти продължаваш да гледаш тези изроди, които правят всевъзможни глупотевини.

Това, разбира се, те обрича на самота, която може да стигне до мизантропия.

Не е хубаво да си го причиняваш, когато си млад. Разбираш възрастните хора, които гледат хмуро през прозореца, сопнато и гневно.

Защото те като че ли са развили от самотата си латентна мизантропия, че външният свят е враг. Но това е друго чувство, мимикрирало от идеята, че този свят вече не ти принадлежи. После си даваш сметка, че когато си бил млад, си правил същите глупотевини и това те води до носталгия, до меланхолия, в която има сладост, но и тъгата не е малко.

Така развиваш по естествен начин някакъв коктейл от враждебност и страх към това, което е оттатък уюта на здраво затворените врати на собствената ти къща. Докато

светът по никакъв начин не се е променил, променил си се ти.

Затова, колкото по-често сравняваме самотата, която ни причиняват технологиите, с тази, на която един ден, рано или късно, ще бъдем обречени поради физиологически причини, толкова по-лесно бихме разбрали извода.

 

Георги Милков

На фона на Айвазовски

 

Дигиталната самота… Уж технологиите дойдоха, за да ни събират, а често правят обратното. Но лишават ли ни и от авторитети? Като че ли вече, по някакъв начин, ги няма тези силни, интересни, вълнуващи личности, за които ти обичаш да разказваш. Като Кадафи или Садам Хюсеин, като любимите ти африкански сатрапи. Остава само Путин като реликт от друга епоха.

– Един питекантроп на съвремието, след време ще си спомняме за него с някакво умиление. Причината е

технологичната каша, която ни заобикаля.

Едно време живеехме с идеята, че съществуват екзотични страни с техните още по-екзотични сатрапи. Като едновремешния диктатор на Гамбия Яя Джаме, който лекуваше всеки вторник на площада в Банджул СПИН, а всеки четвъртък – малария. Сега вече, като че ли, няма такива. В Того го няма генерал Гнасингбе Ейадема, рядко организираше избори, но когато го правеше, в съседен Бенин винаги разбираха, защото океанът изхвърляше на брега поне 1500 трупа. Няма го Мобуто Сесе Секо, този „очарователен“ диктатор, който ходеше с леопардова шапчица и беше нарекъл държавата си „Заир“.

Нещата в Заир не са се оправили по никакъв начин, даже напротив. В днешно Конго бъдещето на децата изглежда все така безрадостно, в Източно Киву хиляди деца копаят в кобалтовите мини, за да извлекат този ценен метал, нужен за изработката на нашите все по-прекрасни и софистицирани мобилни телефони.

Светът като че ли се разтопи в едно всеобщо пюре, в което екзотиката е все по-малко.

Защото екзотиката ни залива всеки ден през Тик Ток, във все по-невъзможно глупави клипчета, на които много хора се смеят, лайкват или слагат сърца.

Някак светът се уеднакви. Ако отидеш в Амазония, в Сибир или в някой развит западен град, ще гледаш все тия клипчета, в които хората правят същите неща, защото модата е такава. Така се създава чувството, че живеем в един глобализиран свят, ядем една и съща храна. Където и да отидеш, намираш

белезите на глобализацията под формата на бургер, суши, пица и кебап.

Затова заведенията, които ги предлагат накуп, станаха толкова популярни, включително и в България, това иска съвременният свят. Ако може да е конструирано в едно ястие, не се съмнявам, че бъдещето на кухнята ще се появи съвсем скоро в този вид.

Това ще ни бъде промотирано от все по-еднакво изглеждащите гурме инфлуенсъри през всички възможни социални мрежи, без значение къде се намираме.

Гледайки в дисплеите си, ние имаме чувството, че се намираме на едно и също място.

Но то е много измамно. Ако човек по-малко гледа дисплея си, ще види, че има места, които са се запазили удивително непокътнати от глобализацията. През последните години си давам сметка, че целенасочено ходя точно там, където глобализацията най-малко е достигнала. На които човек може да се почувства така, сякаш е преди ерата на смартфона. Не беше чак толкова отдавна…

 

Георги Милков

 

– Ако човек иска да избяга от технологиите, къде да отиде? Кое ще е последното, забравено от бога място, където те ще го застигнат?

– Ако искаш да избягаш въобще от технологиите, е почти невъзможно. Да не влизаш в интернет, е немислимо дори за човек от моето поколение, какво остава за хората, родени с таблет в ръка. Наистина, ако искаш да се оттърсиш, трябва да нямаш смартфон и да не влизаш в интернет. Тогава вероятно би могъл да намериш спокойствие и в някое родопско село, няма нужда да ходиш в пустинята Сахара.

Знам обаче прекрасни места в тази най-голяма пустош на планетата, които изглеждат толкова далеч от реалността, в която живеем, че всеки може да се върне хиляди години назад. Да се почувства като първия човек.

Сахара е невероятен ландшафтен природен организъм, в който, насред морето от пясъци, можеш да се озовеш в планина като крепост. Черна, насред оранжеви пясъци, а в нейните недра да намериш зеленина, меандри, много неочакван извор на живот. Човек трябва да си носи храната и всичко, което му е необходимо. Но, живеейки на това място и гледайки нощното небе,

можеш да си дадеш сметка какво представлява планетата.

Ние живеем в светлинно замърсени градове, нощем можем да различим Голямата мечка, Касиопея и 2-3 други съзвездия.

Ако лежиш насред Сахара и гледаш нощното небе, виждаш един невероятен спектакъл. Това, което древните хора са виждали, най-голямото шоу за тях. Толкова неизброими звезди, целия Млечен път. Започваш да ставаш част от цялото мироздание, да си даваш сметка колко си малък, колко си временен. Как трябва да изживееш времето, което ти е дадено на планетата.

В Сахара можеш да видиш една пещера, на която са нарисувани осемте планети в Слънчевата система, заедно със Слънцето и Луната. Създадено е от цивилизация, за която нямаме абсолютно никакво знание!

Ние държим цялото знание в ръцете си през тези чудесни устройства, които наричаме „смартфони“ и с които не се разделяме. Първото нещо, което правим, когато се събудим с гуреливи очи, е да ги погледнем и да видим дали някой не ни е писал, лайквал или шервал. И не ги оставяме до момента, в който вече клюмаме сънени.

Смятаме себе си за изключително развита цивилизация, но там, насред Сахара, бихме могли да изпаднем в предположението, че с всички нас, с цялата ни високоразвита цивилизация, която знае колко планети има и къде се намират, може да се случи нещо толкова генерално, че на тази планета да не остане никакъв спомен. И след още 10 000 години някакви хора, които са тръгнали отново и са стигнали дотам, че да откриват някакви случайни следи, останали от нас, да се питат: „Какви ли са тези хора, които са живели преди хиляди години и са знаели за Слънчевата система?“.

 

Георги Милков

 

– Приличаше ли си сегашните технологични лидери като Мъск, Зукърбърг, Алтман, Безос, с тези твои любими сатрапи? Според мен определено, по начина, по който са се озовали там, по латентната инфантилност. По безскрупулния си начин на вземане на решения, опакован в изискванията на съответното общество. По усещането, че винаги са прави и те трябва да диктуват правилата.

– По безскрупулност вероятно ги надминават. Зукърбърг може да надмине дори най-ретроградния африкански диктатор, поради факта, че глобалният отпечатък на Мобуту Сесе Секо все пак се ограничава в някакви рамки, докато този на Зукърбърг е глобален.

Не съм в позицията да правя равносметка, да тегля чертата и да кажа кой е по-лошият, защото ние често се хлъзгаме по тази плоскост да генерализираме, да правим бързи и крайни изводи, което според мен е грешно.

Влизаш във фейсбук и виждаш как всеки ден хора издават присъди с такава последноинстанционност, каквато и върховният съд на Джамахирията не би си позволил.

Там и след последната инстанция, винаги има някаква вратичка, било то политическа, религиозна или съдбовна, така че нещата да се развият по друг начин. Категоричността, с която всеки ден издаваме присъди във фейсбук, ме потриса.

Бих се въздържал от генералния извод кой е направил повече хора нещастни – Зукърбърг или Кадафи. С един колега навремето се шегувахме с почти умилителна носталгичност:

„Ех, какви диктатори имаше едно време!“.

Наистина, някак световната карта започна да излинява и да се превръща в замазано стъкло, където не си сложил достатъчно препарат и всичко е в еднакъв цвят. Няма светещи, органични със своята плътност образи, каквито навремето светът имаше.

 

Георги Милков

 

Може би за добро, знае ли човек. Но злото не си отиде с края на Садам и Кадафи. Напротив,

то се мултиплицира до невъзможен начин, но стана профанизирано, стана ежедневна баналност и вече не му обръщаме внимание.

Струва си да сме благодарни на технологиите. Живеем във време, в което хората би трябвало да живеят най-добре от гледна точка на материална задоволеност.

Това уточнение е важно, защото не следва знак за равенство с щастието. Както живеем във времена, в които имаме всичко, така си даваме сметка, че не сме щастливи.

В коловоза на консуматорството никога не можеш да бъдеш щастлив, защото живееш всеки ден с чувството, че ти трябва още нещо.

По този начин бихме могли да обясним и липсата на достатъчно характерни образи на злото. То е размазано зад някакъв алгоритъм, зад някаква машина, зад нещо, което ни е непознато. Далеч по-разбираемо е, ако знаеш, че в една страна има диктатор с леопардова шапчица и той е изворът на цялото зло, вместо глобалния рептилитет.

Доста бързият днешен живот създава на заден план у нас някакво чувство на несигурност, на страх. И тези страхове ни карат да рисуваме неясни образи на чудовища, които желаят злото на тази планета.

Всъщност, чудовищата сме ние самите.

 

Георги Милков

Селфи с външния министър на Египет Самех Шукри

 

– Какъв е днес смисълът човек да пътува? На мен не ми е интересно. Местата по света стават все по-унифицирани, всичко можем да видим и без да ставаме от компютъра…

– Пътувам много отдавна, това се е превърнало в моя втора природа. И ако настъпи момент, в който си кажа: вече не ми е интересно, видял съм всичко, това ще ме притесни. Колкото и да съм пътувал, си давам сметка, че

има толкова много неща за гледане, за разпознаване, за изнамиране и за преоткриване, че дори да го правя активно и систематично, няма да ми стигнат още поне 2-3 живота.

Наскоро бях в Турция – страна, която смятаме за позната и прочетена книга. Мислех, че южната част на страната, тъй като граничи със Сирия, е място, което познавам и регион, който ми е понятен. Като човек, който е пътувал и видял доста, трудно се впечатлявам, но това, което видях в южните части на Турция, силно ме впечатли. Град Мардин с неговите стари каменни къщи, ресторанти и улици, пълни с хора, които консумират на воля алкохол.

Град Дара, близо до сирийската граница, много по-впечатляващ от Петра в Йордания, много по-неизследван, непознат за туристите. Виждаш една селска къща, влизаш в мазето ѝ и се озоваваш в огромно подземие, храм от V век! Тръгваш по поляните, в скалите са изсечени гробници. Фактът, че не знаех за това място, ме амбицира да разбера какво още има наоколо. Така стигнах до Харам, неугледно градче, интересно със своите къщи, чиито покриви са като кошери. Българите напоследък ходят в Пулия в Италия, Алберобело се е превърнало в инстаграм забележителност. Всъщност, Харам е първообраз на Алберобело и за това има историческо обяснение.

После отидох до Шанлъурфа, още един впечатляващ град. В неговите околности е Гьобекли тепе, което преди няколко години тотално преобърна човешката история, защото е най-старото светилище. Учените не знаят точно какво е, но е отпреди 12 хиляди години, края на ледената епоха. По това време хората са събирачи и ловци с каменни стрели, омотани в някакви кожи търсят корени. В същото време очевидно е имало и други хора, които са построили огромно светилище с полирани, масивни камъни, върху които са издълбали причудливи образи на животни и птици, на змии, на скорпиони, а астроархеолозите го разкодират като карта на звездното небе.

Дори едно пътуване до Турция, която изглежда като банална туристическа дестинация, може да те отведе на неочаквано пътешествие във времето и в историята.

Затова, ако ме чуеш да казвам, че ми е писнало да пътувам, значи нещо в мен се е повредило много драматично и не съм добре, имам нужда от спешна помощ.

 

Георги Милков

 

– Съжалявал ли си някога, че стана журналист?

– Никога! През последните години журналистиката се превърна в професия, за която, ако те питат какво работиш, е по-добре да си спестиш отговора. Ние самите позволихме да направим така, че златните стандарти на професията да бъдат забравени в далечното минало и да се плъзнем по пързалката на бързия пиар. В тази

непрестанна надпревара за четения, лайкове, трикове, забравяйки основните неща, заради които съществува нашата професия.

Не съм съжалявал нито за миг, че съм я избрал и че продължавам все още, колкото и да изглежда безутешно, остаряло и демоде, да се наричам „журналист“.

Харесвам и обичам тази професия и смятам, че тя, въпреки честите натяквания, че е морално остаряла, че е непотребна, има бъдеще. Колкото и да изглежда неясно в технологичните меандри на това, което ни предстои.

Сега са времена на страха, че ще дойде някакъв алгоритъм и ще върши работата на журналиста. Не вярвам, че това някога ще се случи, не вярвам, че изкуственият интелект, колкото и да се усъвършенства, ще може да замени истинската журналистическа работа. Той чудесно ще замени и вече го прави, писането на пиар съобщения, на бюрократични текстове, каквито Европейската комисия и всички подобни институции бълват всеки ден. За работата на тези хора аз съм „притеснен“. Но те са чудесни сървайвъри и ще намерят друг пристан в безкрайните възможности на този административен Вавилон.

Правенето на истинска журналистика, писането със сърце и любов, емпатията и този план и устрем, с който едно време са ни учили, че журналистиката трябва да се поставя в услуга на обществото… Не мисля, че изкуственият интелект някога ще е способен да ги настигне.

– Нито пък аз, мисля по абсолютно същия начин. Благодаря от сърце за смисления разговор!

Дигитални истории

Дигитални истории е и ще си остане изцяло некомерсиално начинание, на което посвещавам доста време и усилия. За създаването на сайта обаче са нужни определени разходи. Ако имате възможност и желание да подпомогнете сайта, вече можете да го направите. Разбира се, все така важна подкрепа си остава всяка добра дума, всяко споделяне на темите.

<a href="https://karamanev.me/author/georgik" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Програмист, журналист на свободна практика и писател. Още за мен – четете тук.
Дигитални истории

Най-нови публикации:

Как срещаме децата с технологиите? (Анкета)

Как срещаме децата с технологиите? (Анкета)

В какъв свят ще живеят децата ни? А как да ги срещнем с технологиите по най-добрия начин? Имам две хлапета и този сайт го има, защото тези въпроси не ми дават мира. Докато има още толкова важни...

повече информация
„Нямам търпение ИИ да става все по-добър!“

„Нямам търпение ИИ да става все по-добър!“

Изкуственият интелект хвърля ръкавицата към хората на изкуството във все повече области. Докато мнозина смятат, че технологията е далеч от това да създава по-добре от хората, все по-често и рязко се...

повече информация
:-) Усмихни се! Приказка за първия емотикон

🙂 Усмихни се! Приказка за първия емотикон

🙂 В началото даже си имаше и „нос“: 🙂 С идването на интернет текстът се преля в изображенията и обратното. И въпреки че всичко в онлайн света се променя главоломно, символът „първопроходник“...

повече информация
„Изкуственият интелект никога няма да пише по-добре от Борис Христов“

„Изкуственият интелект никога няма да пише по-добре от Борис Христов“

Веселин Веселинов е тазгодишният победител в седмия национален литературен конкурс „Станка Пенчева“. И далеч не само, докато говорим, ми показва стена в дома си, пълна с поетични отличия. Той...

повече информация
Поколенчески въпрос. Дигиталните лидери и култът към личността

Поколенчески въпрос. Дигиталните лидери и култът към личността

Кои са най-ярките личности в общественото пространство през последните десетилетия? Тези, от които най-малко бихме го очаквали, ако вярваме на стереотипите – хората на технологиите. От Бил Гейтс,...

повече информация

Още публикации по темата:

От рубриката:

„Нямам търпение ИИ да става все по-добър!“

„Нямам търпение ИИ да става все по-добър!“

Изкуственият интелект хвърля ръкавицата към хората на изкуството във все повече области. Докато мнозина смятат, че технологията е далеч от това да създава по-добре от хората, все по-често и рязко се оказва обратното. Къде тогава отиват творчеството, изкуството, въображението? Как да ценим пътя, след като резултатът е лесен? Живеем в изненадващ свят, в който трябва да си адаптивен, за да оцелееш.
Любомир Сергеев е фотограф, дигитален артист, режисьор и продуцент с 30-годишен опит в областта на рекламата. Работил е на 5 континента, живял е в Лондон и Ню Йорк. Носител на дълъг списък от награди, сред които е „Victoria“, считана за най-престижна в света на фотографията. 12 години подред е в световната селекция „200 най-добри дигитални артисти“.

повече информация
„Изкуственият интелект никога няма да пише по-добре от Борис Христов“

„Изкуственият интелект никога няма да пише по-добре от Борис Христов“

Какво е да си успешен поет днес? Кое те кара да продължаваш? Как изглежда бъдещето на поезията? Докога ще я има? Как тя може да вълнува повече хора, да ни помага да осмисляме големите теми на днешния ден?
Веселин Веселинов е тазгодишният победител в седмия национален литературен конкурс „Станка Пенчева“. И далеч не само, докато говорим, ми показва стена в дома си, пълна с поетични отличия.
Той завършва хуманитарна гимназия „Дамян Дамянов“ в Сливен, след което се насочва към разностранните полета на психологията в СУ „Св. Климент Охридски“. Доктор по клинична психология, от 13 години работи като учител и училищен психолог, а вече и преподава на бакалаври и магистри в Нов български университет.

повече информация
„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Това, че не можем да захванем един смислен диалог, доведе до социална изолация на стотици хиляди хора. Някои се разболяват и умират просто защото нямат пълноценно общуване. Изкуственият интелект според мен ще засили тази тенденция, защото ще заблуди хората, че разговарят с приятел, с някого, когото са загубили или който не иска да ги чува. Така се оказваме в един свят, в който уж можем да си говорим. А всъщност, зад тази привидна палитра от гледни точки, от думи, словесна салата, включително от егоцентрични академични речи, седят едни изплашени, обезверени, обеднели, интелектуално и емоционално хора. Това според мен е големият ужас на съвремието.“
От поезията започна разговорът ни с писателката Силвия Томова, за да мине през образованието, историята, през епидемията от невежество и назрялата нужда от обществено пробуждане. На фона на всичко това като неизменен спътник останаха технологиите, които променят всяка от тези теми из основи.
Журналист и дефектолог по образование, тя публикува есета, разкази, романи. Носител на редица награди, автор на 5 романа и 3 сборника с разкази, Силвия често наднича и в миналото, и в големите въпроси на днешния ден. Не се страхува да излезе от клишетата и да предизвиква мейнстрийма и в литературата, и на общественото поле.
Ето че се срещаме за един важен и дошъл тъкмо навреме разговор.

повече информация

Най-новите:

Как срещаме децата с технологиите? (Анкета)

Как срещаме децата с технологиите? (Анкета)

В какъв свят ще живеят децата ни? А как да ги срещнем с технологиите по най-добрия начин?
Имам две хлапета и този сайт го има, защото тези въпроси не ми дават мира. Докато има още толкова важни въпроси, на които е време да намерим отговор.
Нека ги обсъдим, а после да потърсим отговорите. Нека заедно нарисуваме картината на днешното дигитално родителство и погледа му към бъдещето.
Анкетата е насочена към родителите на деца от 0 до 11 години (а и към баби, дядовци, хора, които имат отношение към децата). Темите на тийнейжърите също са изключително важни, и за тях ще дойде моментът.
Анкетата е анонимна, можете да отговорите на въпросите, които си изберете. Можете да се включите и в жребий за награди – подбрани книги и фланелки с логото на Дигитални истории. Отговорите се събират до 28 февруари, а в началото на март очаквайте резултатите.
С тази анкета започва поредицата от важни Дигитални истории за децата и технологиите. Ще поговорим за майчинството и бащинството днес, за промените в образованието, за професиите на бъдещето. Поканил съм забележителни гости, от които всеки родител (включително и аз) има много какво да научи.
Благодаря от сърце за всяко попълване, за всяко споделяне!

повече информация
„Нямам търпение ИИ да става все по-добър!“

„Нямам търпение ИИ да става все по-добър!“

Изкуственият интелект хвърля ръкавицата към хората на изкуството във все повече области. Докато мнозина смятат, че технологията е далеч от това да създава по-добре от хората, все по-често и рязко се оказва обратното. Къде тогава отиват творчеството, изкуството, въображението? Как да ценим пътя, след като резултатът е лесен? Живеем в изненадващ свят, в който трябва да си адаптивен, за да оцелееш.
Любомир Сергеев е фотограф, дигитален артист, режисьор и продуцент с 30-годишен опит в областта на рекламата. Работил е на 5 континента, живял е в Лондон и Ню Йорк. Носител на дълъг списък от награди, сред които е „Victoria“, считана за най-престижна в света на фотографията. 12 години подред е в световната селекция „200 най-добри дигитални артисти“.

повече информация
:-) Усмихни се! Приказка за първия емотикон

🙂 Усмихни се! Приказка за първия емотикон

С идването на интернет текстът се преля в изображенията и обратното. И въпреки че всичко в онлайн света се променя главоломно, символът „първопроходник“ оцелява до днес.
Усмивката, която всички използваме ежедневно, „нарисувана“ само с 2 или 3 знака, е може би най-разпознаваемият знак на онлайн епохата. Модите, технологичните поколения, социалните мрежи идват и си отиват, докато „смайли“-то си остава, вечно и разпознаваемо.
Знаете ли кой е „баща“ му? Колкото и да е странно, комбинацията от знаци си има конкретен „изобретател“ и още един „кръстник“, който му помага да скочи в интернет. Графичният дизайнер Харви Бел печели за начинанието си – стилизирано смеещо се лице, „цели“ 45 долара. Той никога не е претендирал за авторски права, вместо това десетилетия по-късно създава фондация, която набира средства за деца в нужда, чийто символ, разбира се, е усмивката.
Усмихнете се на живота! Време е за една лъчезарна дигитална история.

повече информация
„Изкуственият интелект никога няма да пише по-добре от Борис Христов“

„Изкуственият интелект никога няма да пише по-добре от Борис Христов“

Какво е да си успешен поет днес? Кое те кара да продължаваш? Как изглежда бъдещето на поезията? Докога ще я има? Как тя може да вълнува повече хора, да ни помага да осмисляме големите теми на днешния ден?
Веселин Веселинов е тазгодишният победител в седмия национален литературен конкурс „Станка Пенчева“. И далеч не само, докато говорим, ми показва стена в дома си, пълна с поетични отличия.
Той завършва хуманитарна гимназия „Дамян Дамянов“ в Сливен, след което се насочва към разностранните полета на психологията в СУ „Св. Климент Охридски“. Доктор по клинична психология, от 13 години работи като учител и училищен психолог, а вече и преподава на бакалаври и магистри в Нов български университет.

повече информация
Поколенчески въпрос. Дигиталните лидери и култът към личността

Поколенчески въпрос. Дигиталните лидери и култът към личността

Кои са най-ярките личности в общественото пространство през последните десетилетия? Тези, от които най-малко бихме го очаквали, ако вярваме на стереотипите – хората на технологиите. От Бил Гейтс, когото целокупното конспиративно човечество превърна в основния виновник за пандемията до Илон Мъск, който, докато ни „спасява“ свободата на словото, е последната ни истинска надежда да се извисим в Космоса като цивилизация…
Да, култът към личността в дигиталните времена изживява доста странен апогей. Политиците отдавна изгубиха магията си на интересни личности, хората на изкуството стоят по-скоро насочени към конкретните си аудитории… докато знаменитостите, свързани с технологичния прогрес, се превърнаха в силните образи на новото време.
Дали защото технологията е днешната магия? Неразбираема за много от хората, променяща, атрактивна… Свърховеци ли са силните образи на дигиталните времена? Получават ли заслужената си слава иноваторите, или процъфтяват крадците на идеи? По какво си приличат и се отличават представителите на различните поколения? Срещаме доста различни дигитални истории…

повече информация
8 неочаквани факта за Джон Атанасов

8 неочаквани факта за Джон Атанасов

„Бащата на компютъра е българин“. Някои твърдения приемаме за аксиома и повтаряме ли, повтаряме, често без да си даваме сметка какво стои зад тях. Българин ли е наистина? Какво точно е създал Джон Атанасов, част от блестящо поколение учени, и наистина ли приносът му е решителен? Има ли защо да се гордеем с него или става дума за още едно от обграждащите ни отвсякъде исторически клишета?
Всички важни отговори дава излязлата неотдавна на български книга „Джон Атанасов – човекът, който изобрети компютъра“. Авторката Джейн Смайли е носител на „Пулицър“. От Айова, мястото, където Атанасов прави големия си пробив, тя тръгва по пътя на изобретателя. Разказва за десетилетията в средата на миналия век, когато редица забележителни учени постигат стъпка по стъпка отдавнашната човешка мечта за машина, която да ни е полезна в безброй задачи.
С откритието си Атанасов отваря вратата на днешния дигитален свят.
Какво знаете за него? Ето 8 любопитни щриха от книгата, събрали някои от най-важните акценти в тази история.

повече информация
Share This