„Представям си бъдещето като битка за невидимото“

апр. 16, 2024 | Срещи

„Представям си бъдещето като битка за невидимото“

16 април 2024 | Срещи

есен

смили се над тези

които не могат да те понесат

бъди красива

до смърт

 

Или

 

близостта нанася удари под кръста

подарък който не мога да пренеса

без твоя помощ

който не мога да откажа

 

Кой от двата стиха е на поетесата Виолета Кунева и кой на ChatGPT? И двата са нейни. Но в неотдавнашния експеримент на Дигитални истории това обърка почти 50% от участниците.

„Почти всичко е наред“ се казва дебютната стихосбирка на поетесата и толкова точно формулира усещането ни за света днес. За нея тя печели наградите за поетичен дебют в конкурсите „Иван Николов“ и „Южна пролет“. Последва втората – „Кучето на Персефона“, която пък получи награда „Перото“ за поезия през 2023 г.

Но как е възможно вече да не различаваме поета от алгоритъма? Какво губим, ако е така?

Дали проблемът е, че масово сме изгубили критерия си за изкуство, за метафора, за многопластови, живи и човешки по дефиниция текстове, каквито са поетичните?

Ще дойде ли краят на поезията или… именно тя може да ни спаси от самите нас?


 

– В експеримента, който направих, твоите стихове се оказаха трудни за различаване от хората сред тези, генерирани от ИИ. Разбира се, с уговорката, че така се оказа за всички типове съдържание. Учудиха ли те резултатите? За какво са знак според теб?

– Очаквах по-голям процент верни отговори на въпросите, свързани със стихотворенията и преводите. Струваше ми се, че при генерирането им изкуственият интелект все още не се справя особено добре. Трудно ми е да преценя за какво може да е знак този резултат. Изкушавам се да допусна, че при отбелязването на отговорите

част от потребителите са се осланяли повече на интуицията си,

без внимателно вглеждане в текстовете. Има и възможност отговорът да е свързан с това, че отдавна живеем в свят на сурогати и една част от нас вече губи усета си за разпознаване на истинските неща и истината. Често срещам текстове, претендиращи, че са поезия и писани от съвсем живи хора – при тях произволността на метафорите и образите е в същата степен като тази в текстовете на изкуствения интелект.

Свикнали сме с това размиване, използваме думи като „поезия“ и „изкуство“ безотговорно. Но това са бели кахъри.

Ако говорим за истината – една от най-болезнените теми на днешното време, изключително важно ми се струва разграничението между неистина, създадена от изкуствен интелект и такава, сътворена от човек. Склонни сме да виждаме заплаха в технологиите, но за мен основната опасност е в лъжите и в подмяната на истината от страна на хората. Затова един от изводите според мен е, че трябва отново и отново да говорим и да се грижим за запазването на инстинкта за разпознаването ѝ.

 

Виолета Кунева

снимки: Добрин Кашавелов

 

– Именно това е и моята цел. Но пък се чудя тъкмо обратното – дали нямаше да са по-високи резултатите, ако хората бяха отпуснали интуицията си, поезията има нужда и от нея… Но жива ли е поезията днес и докога ще е тук?

– Така е, поезията има нужда и от интуиция, но будна и прозорлива. Отново в контекста на въпроса за истината – не е добре да се осланяме само на интуиция, особено ако някой се опитва да я мобилизира в желана от него посока. А поезията винаги ще бъде жива, но и винаги ще е част от света на тесен кръг хора. Това поначало ѝ е присъщо. Затова не споделям апокалиптичните прогнози за изчезването ѝ.

Пази я онова, което пази изкуството като цяло – нуждата от опора вътре в нас,

която да уравновесява безкомпромисната реалност. Разбира се, това не означава, че поезията трябва да се занимава само с романтични и абстрактни идеи, които нямат връзка с времето. Тъкмо обратното. Тя го пречупва по начин, който ни помага да го разберем, да се помирим с него.

 

– Защо ни е необходима конкретно в технологичната ера?

– Нужна е като едно от доказателствата, че човешкото няма да бъде изцяло наподобено, като контрапункт на технологиите, като ненакърнима територия на духа – език, на който според мен изкуственият интелект никога няма да проговори.

 

Виолета Кунева

 

– На мен ми е все по-трудно да използвам думата „никога“ в контекста на технологиите. А как според теб комуникацията онлайн промени поезията досега?

– Поезията е чувствителна към заобикалящата среда, затова със сигурност този тип комуникация ѝ се е отразила. Ако говорим за публикуването на поезия онлайн, според мен това влияе в няколко посоки. От една страна, няма как публиката да научи за един поет, ако не е видим в интернет. От друга, желанието за достигане до повече хора води и до

изкушението да се пише на един по-разбираем за широката публика език, до по-банални метафори, бомбастични поанти,

за сметка на автентичността на поетичния глас. Клишето, познатото е най-малкото общо кратно между текста и повече потенциални читатели. Често се използва като мост към тях. Наградата е големият брой харесвания. Но за щастие, дори и в социалните мрежи има талантливи поети, които успяват да устоят на изкушението на клишето. Някои от тях получават много положителни реакции. Те доказват, че е възможно и високата поезия да вирее онлайн.

 

– В стиховете ти няма пунктуация. Защо?

– Това е често срещано явление в поезията през последните десетилетия. Една от причините да направя този избор е влиянието на голяма част от любимите ми съвременни поети. За мен е ценна многозначността, която е един от ефектите при липсата на пунктуация. Харесват ми също освободеното пространство, въздухът между думите. В книгите си съм включила и стихотворения, които имат препинателни знаци и главни букви – понякога без тях не може да се постави търсеният акцент, да се изрази ясно смисълът. В други случаи тъкмо липсата им служи на замисъла на текста.

 

Виолета Кунева

снимки: Добрин Кашавелов

 

– Защо според теб белият стих дойде с модерността и в немалка степен изтика римата и ритъма?

– Съвсем логично ми се струва и поезията, като другите изкуства, да се стреми да се откъсне от правилата, да търси свобода във формата. Това търсене отива много по-далеч от белия стих, защото и той се съобразява с определени правила. Но свободният стих също има вътрешен ритъм, дишане. И все пак аз

откривам и разпознавам поезията единствено в духа на стиховете, в онази материя под хлъзгавата повърхност на формата.

 

– Какви хора днес четат поезия?

– Тези, които винаги са я чели и винаги ще я четат – чувствителните към фините регистри.

 

– Тъй като предусещам отговора ти на въпроса „дали“… защо няма да се научат да я създават алгоритмите?

– Със сигурност ще стават все по-добри и ще овладеят без проблем принципите, свързани с класическия стих, с различните стихосложения – те се подчиняват на ясно разписани правила, които лесно се намират дори из интернет. За изкуствения интелект ще бъде лесно да ги разбере и да ги прилага. Вътрешният живот на текстовете му обаче ще бъде аморфен, нежив изначално – ще липсва духът, същността на поезията, за която споменах.

Истинската поезия е свързана с пречупването на света през вътрешния свят на поета. Това е сложен процес,

амалгама от талант, от хиляди прочетени страници, от преживявания, травми, от своеобразен вид ферментация вътре в човека.

Йожен Йонеско казва, че истината не е в реализма, защото той не се занимава с основните ни обсесии като любов, смърт, удивление. Изкуственият интелект няма как да добие автентичен опит с тези понятия. Също така, един от синонимите на поезията за мен е неназовимото. Как би могъл да разбере това?

 

Виолета Кунева

снимки: Добрин Кашавелов

 

– А може ли с нещо да ни помогне да разберем по-добре себе си?

– Засега

изкуственият интелект ни се струва смешен, прилича ни на криво огледало или на глупчо, когото напътстваме

и благодарение на когото се чувстваме знаещи и повече отвсякога хора. Това обаче се променя буквално за дни и скоро той ще се превърне в реалистично и достоверно наше отражение. Мисля за този момент – вероятно тогава ще успеем да се видим през неговия поглед, да осмислим кои части от нас са ясни дори за едно изкуствено създание, кое остава недостъпно за него и кое е най-ценното.

Според мен това са онези места, където той не може да надзърне. Представям си бъдещето като битка за

невидимото, това ще бъде най-важният ресурс. Онова, което изкуственият интелект не може да регистрира,

е най-ценното в нас. Затова и няма да може да пише истинска поезия.

 

Виолета Кунева

 

– Пишеш стихове и за любовта. Промениха ли я и нея технологиите?

– Любовта е толкова ирационална, че няма как нещо, което се основава на логиката, на интелекта, да я проумее. Това е в кръга на шегата. Може би звучи наивно, но

все още мисля, че технологиите нямат силата да променят нещо като любовта, защото тя е твърде устойчива част от нас.

Като повечето хора, и аз съм била с усещането, че светът започва с мен, включително и любовта, каквато я познавам. Помня как като дете оставах изключително изненадана, когато чета любовен роман на няколко века или пък любовни писма – хората са изживели абсолютно същите неща като нас, дори са се обръщали един към друг по същия начин. Дали любовното признание ще е написано на парфюмирана хартия, или в чата – това са детайли, които не са без значение, същността остава ненакърнена.

 

– А нататък? Може ли един ден в резултат от технологиите тя да изчезне или да се промени неузнаваемо? По-лесно и удобно е да обичаш робот…

– За мен това е невъзможно, а

срещата с робот бих оприличила на платената любов – безпроблемна, удобна, но осакатена и лишена от дух.

Вероятно и тя има своето място, но никога докосването до ръката на робот няма да замести това до ръката на човек, когото обичаш.

По различни поводи стигам до извода, че колкото и да трансформират света, технологиите все пак няма как да ни променят чак дотолкова, че да унищожат нещо в нас или да ни „присадят“ качества, които не притежаваме, макар и в латентно състояние. Дори чрез алгоритмите, отново стигаме до същите места – всички пътища водят към нас.

 

Виолета Кунева

снимки: Добрин Кашавелов

 

– Тук бих поспорил, най-малкото заради начина, по който вече се промени общуването. Но може би съм прекалил напоследък с технологиите за сметка на поезията… Ти си поет по призвание, но юрист по образование и професия. Защо правораздаването у нас така и си остава болна тема?

– Знаем, че то е една от основите, на които се крепят обществените отношения, но е и симптом за кризата в тяхното състояние. За никого не е тайна, че от много години държавата ни е овладяна от хора, които никак не биха искали да има ефективно правораздаване. Докато не се отърсим от тях, докато не се научим да разпознаваме различните им лица и популистки трикове, няма да разберем какво означават демокрацията и истинското правораздаване.

 

– Ще го променим ли някога?

– Не съм оптимист, но много ми харесва начинът, по който задаваш въпроса – от първо лице. Надеждата за мен е в тези малки знаци наоколо – срещите с хора, които осъзнават, че отговорността е и наша, опитите с лични всекидневни усилия да придвижваме нещата в добра, или за да не сме максималисти, поне в приемлива посока.

Има смисъл да разговаряме, да убеждаваме, да се борим за всеки отделен човек. Липсата на активно гражданско общество е огромен проблем. Но един от начините за разрешаването му е този.

 

Виолета Кунева

снимки: Добрин Кашавелов

 

– Могат ли алгоритмите да ни пратят в свят без престъпност?

– Да приемем условно, че такъв свят е възможен – разбира се, не чрез прогнозиране от страна на алгоритмите кой и как би извършил престъпление, защото

така ще се върнем към вече добре познати сюжети от рода на Инквизицията или света на Кафка.

Липсата на престъпност е нещо прекрасно, но има цена. И тя е свързана с прилагането на много повече контрол. Иска ми се да няма престъпност, но като съзнателен избор – заради това, че всички разбираме защо не трябва да прекрачваме някои граници. А ако е резултат от прилагания контрол, от отнемане на свободата, включително свободата да бъдеш от добрите, условно казано, как бихме се чувствали в свят, в който нямаме избор? Как би се отразило това на начина, по който мислим себе си? И дали липсата на тази свобода няма да се развие в нещо по-лошо от престъпността?

Дигитални истории

Дигитални истории е и ще си остане изцяло некомерсиално начинание, на което посвещавам доста време и усилия. За създаването на сайта обаче са нужни определени разходи. Ако имате възможност и желание да подпомогнете сайта, вече можете да го направите. Разбира се, все така важна подкрепа си остава всяка добра дума, всяко споделяне на темите.

<a href="https://karamanev.me/author/georgik" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Програмист, журналист на свободна практика и писател. Още за мен – четете тук.
Дигитални истории

Най-нови публикации:

„Изкуственият интелект никога няма да пише по-добре от Борис Христов“

„Изкуственият интелект никога няма да пише по-добре от Борис Христов“

Веселин Веселинов е тазгодишният победител в седмия национален литературен конкурс „Станка Пенчева“. И далеч не само, докато говорим, ми показва стена в дома си, пълна с поетични отличия. Той...

повече информация
Поколенчески въпрос. Дигиталните лидери и култът към личността

Поколенчески въпрос. Дигиталните лидери и култът към личността

Кои са най-ярките личности в общественото пространство през последните десетилетия? Тези, от които най-малко бихме го очаквали, ако вярваме на стереотипите – хората на технологиите. От Бил Гейтс,...

повече информация
„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Това, че не можем да захванем един смислен диалог, доведе до социална изолация на стотици хиляди хора. Някои се разболяват и умират просто защото нямат пълноценно общуване. Изкуственият интелект...

повече информация
Кои прогнози за 2025 г. се оправдаха? Какво се задава нататък?

Кои прогнози за 2025 г. се оправдаха? Какво се задава нататък?

През 2015 г. седмина водещи футуролози представят очакванията си за започващото десетилетие. След няколко часа ще посрещнем същата тази 2025-а, вече можем да преценим доколко добре са се справили с...

повече информация

Още публикации по темата:

От рубриката:

„Изкуственият интелект никога няма да пише по-добре от Борис Христов“

„Изкуственият интелект никога няма да пише по-добре от Борис Христов“

Какво е да си успешен поет днес? Кое те кара да продължаваш? Как изглежда бъдещето на поезията? Докога ще я има? Как тя може да вълнува повече хора, да ни помага да осмисляме големите теми на днешния ден?
Веселин Веселинов е тазгодишният победител в седмия национален литературен конкурс „Станка Пенчева“. И далеч не само, докато говорим, ми показва стена в дома си, пълна с поетични отличия.
Той завършва хуманитарна гимназия „Дамян Дамянов“ в Сливен, след което се насочва към разностранните полета на психологията в СУ „Св. Климент Охридски“. Доктор по клинична психология, от 13 години работи като учител и училищен психолог, а вече и преподава на бакалаври и магистри в Нов български университет.

повече информация
„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Това, че не можем да захванем един смислен диалог, доведе до социална изолация на стотици хиляди хора. Някои се разболяват и умират просто защото нямат пълноценно общуване. Изкуственият интелект според мен ще засили тази тенденция, защото ще заблуди хората, че разговарят с приятел, с някого, когото са загубили или който не иска да ги чува. Така се оказваме в един свят, в който уж можем да си говорим. А всъщност, зад тази привидна палитра от гледни точки, от думи, словесна салата, включително от егоцентрични академични речи, седят едни изплашени, обезверени, обеднели, интелектуално и емоционално хора. Това според мен е големият ужас на съвремието.“
От поезията започна разговорът ни с писателката Силвия Томова, за да мине през образованието, историята, през епидемията от невежество и назрялата нужда от обществено пробуждане. На фона на всичко това като неизменен спътник останаха технологиите, които променят всяка от тези теми из основи.
Журналист и дефектолог по образование, тя публикува есета, разкази, романи. Носител на редица награди, автор на 5 романа и 3 сборника с разкази, Силвия често наднича и в миналото, и в големите въпроси на днешния ден. Не се страхува да излезе от клишетата и да предизвиква мейнстрийма и в литературата, и на общественото поле.
Ето че се срещаме за един важен и дошъл тъкмо навреме разговор.

повече информация
„Поезията остава едно тайно съкровище“. „Христиан Папазов“ в първото си интервю

„Поезията остава едно тайно съкровище“. „Христиан Папазов“ в първото си интервю

Човекът, който първи у нас класира стихове, генерирани от изкуствения интелект сред най-добрите на поетичен конкурс, дава първото си (и може би единствено) изобщо интервю за Дигитални истории! Въпросите задава… вторият, затвърдил впечатляващия експеримент.
Всяко чудо за 3 дни? Не и в този случай, генеративните модели са тук, за да останат и да променят всичко. Само в рамките на 3 дни през ноември стана ясно, че човек, представил се като Христиан Папазов, е изпратил стихове, които са се класирали в топ 10 на реномирания конкурс „Веселин Ханчев“. Историята се повтори с изпратени от мен стихове в друга авторитетна надпревара – „Станка Пенчева“.
Темата е толкова голяма и съществена, според мен поставя жизненоважни въпроси. Ето защо, въпреки липсата на особени реакции от творческите среди, разговорът ще продължи с още много и важни Дигитални истории.
Някои медии съобщиха новината, колеги от телевизия дори отидоха да търсят „Христиан“ в селото, където бе описал, че живее. А той избра да остане встрани от дискусията. До този момент.
Кой ли стои зад името Христиан Папазов? Кои са любимите му поети? Защо и как е направил експеримента си? Какво мисли за бъдещето на поезията и защо се надява, че… скоро ние, хората, ще пишем значително по-добри, оригинални, смислени стихове, а не алгоритмите? Гостува ни един неочакван и неповторим събеседник…

повече информация

Най-новите:

„Изкуственият интелект никога няма да пише по-добре от Борис Христов“

„Изкуственият интелект никога няма да пише по-добре от Борис Христов“

Какво е да си успешен поет днес? Кое те кара да продължаваш? Как изглежда бъдещето на поезията? Докога ще я има? Как тя може да вълнува повече хора, да ни помага да осмисляме големите теми на днешния ден?
Веселин Веселинов е тазгодишният победител в седмия национален литературен конкурс „Станка Пенчева“. И далеч не само, докато говорим, ми показва стена в дома си, пълна с поетични отличия.
Той завършва хуманитарна гимназия „Дамян Дамянов“ в Сливен, след което се насочва към разностранните полета на психологията в СУ „Св. Климент Охридски“. Доктор по клинична психология, от 13 години работи като учител и училищен психолог, а вече и преподава на бакалаври и магистри в Нов български университет.

повече информация
Поколенчески въпрос. Дигиталните лидери и култът към личността

Поколенчески въпрос. Дигиталните лидери и култът към личността

Кои са най-ярките личности в общественото пространство през последните десетилетия? Тези, от които най-малко бихме го очаквали, ако вярваме на стереотипите – хората на технологиите. От Бил Гейтс, когото целокупното конспиративно човечество превърна в основния виновник за пандемията до Илон Мъск, който, докато ни „спасява“ свободата на словото, е последната ни истинска надежда да се извисим в Космоса като цивилизация…
Да, култът към личността в дигиталните времена изживява доста странен апогей. Политиците отдавна изгубиха магията си на интересни личности, хората на изкуството стоят по-скоро насочени към конкретните си аудитории… докато знаменитостите, свързани с технологичния прогрес, се превърнаха в силните образи на новото време.
Дали защото технологията е днешната магия? Неразбираема за много от хората, променяща, атрактивна… Свърховеци ли са силните образи на дигиталните времена? Получават ли заслужената си слава иноваторите, или процъфтяват крадците на идеи? По какво си приличат и се отличават представителите на различните поколения? Срещаме доста различни дигитални истории…

повече информация
8 неочаквани факта за Джон Атанасов

8 неочаквани факта за Джон Атанасов

„Бащата на компютъра е българин“. Някои твърдения приемаме за аксиома и повтаряме ли, повтаряме, често без да си даваме сметка какво стои зад тях. Българин ли е наистина? Какво точно е създал Джон Атанасов, част от блестящо поколение учени, и наистина ли приносът му е решителен? Има ли защо да се гордеем с него или става дума за още едно от обграждащите ни отвсякъде исторически клишета?
Всички важни отговори дава излязлата неотдавна на български книга „Джон Атанасов – човекът, който изобрети компютъра“. Авторката Джейн Смайли е носител на „Пулицър“. От Айова, мястото, където Атанасов прави големия си пробив, тя тръгва по пътя на изобретателя. Разказва за десетилетията в средата на миналия век, когато редица забележителни учени постигат стъпка по стъпка отдавнашната човешка мечта за машина, която да ни е полезна в безброй задачи.
С откритието си Атанасов отваря вратата на днешния дигитален свят.
Какво знаете за него? Ето 8 любопитни щриха от книгата, събрали някои от най-важните акценти в тази история.

повече информация
ЕИ + ИИ. Рамо до рамо, неврон до неврон

ЕИ + ИИ. Рамо до рамо, неврон до неврон

Докато се замерваме с клишета и спорим онлайн дали изкуственият интелект ще ни пороби, ще ни остави без работа или ще изчезне, затиснат от огромните очаквания… аз поне съм сигурен, че няма да направи нито едно от нещата в списъка. Но ще направи по малко и от трите.
Технологията, с идването на ChatGPT, вече 2 години е във фокуса на обществения интерес, на ежедневните разговори и на клишетата. Вече е ясно, че тя е тук…, а ние още не сме решили как да е посрещнем. В икономиката, в живота си, в погледа си към света. А и към самите нас. Към ежедневието ни, към труда ни. Към изкуството. Към всичко онова, което ни прави хора. И което може да ни прави по-добри и щастливи хора.
Единственият разумен подход оттук нататък е да се научим да работим заедно. Как да продължим да развиваме ИИ технологиите пълноценно, но и разумно. Обсъждайки, търсейки всеки важен аспект в различните областите на познанието.

повече информация
„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Епидемията от невежество само ще се разширява“

„Това, че не можем да захванем един смислен диалог, доведе до социална изолация на стотици хиляди хора. Някои се разболяват и умират просто защото нямат пълноценно общуване. Изкуственият интелект според мен ще засили тази тенденция, защото ще заблуди хората, че разговарят с приятел, с някого, когото са загубили или който не иска да ги чува. Така се оказваме в един свят, в който уж можем да си говорим. А всъщност, зад тази привидна палитра от гледни точки, от думи, словесна салата, включително от егоцентрични академични речи, седят едни изплашени, обезверени, обеднели, интелектуално и емоционално хора. Това според мен е големият ужас на съвремието.“
От поезията започна разговорът ни с писателката Силвия Томова, за да мине през образованието, историята, през епидемията от невежество и назрялата нужда от обществено пробуждане. На фона на всичко това като неизменен спътник останаха технологиите, които променят всяка от тези теми из основи.
Журналист и дефектолог по образование, тя публикува есета, разкази, романи. Носител на редица награди, автор на 5 романа и 3 сборника с разкази, Силвия често наднича и в миналото, и в големите въпроси на днешния ден. Не се страхува да излезе от клишетата и да предизвиква мейнстрийма и в литературата, и на общественото поле.
Ето че се срещаме за един важен и дошъл тъкмо навреме разговор.

повече информация
Кои прогнози за 2025 г. се оправдаха? Какво се задава нататък?

Кои прогнози за 2025 г. се оправдаха? Какво се задава нататък?

През 2015 г. седмина водещи футуролози представят очакванията си за започващото десетилетие. След няколко часа ще посрещнем същата тази 2025-а, вече можем да преценим доколко добре са се справили с очакванията си в толкова динамичната и турбулентна първа четвъртина на XXI век.
А после идва още по-интересното: ще надникнем в днешните очаквания на същите тези футуролози и най-вече на онези сред тях, оказали се прави.
Какво се задава през следващите години според хората, които успешно са прогнозирали последното десетилетие?

повече информация
Share This