„Личният пример е страховито оръжие“

май 21, 2024 | Срещи

„Личният пример е страховито оръжие“

21 май 2024 | Срещи

„Да наричаме „чудо“ необяснимото е красив начин да си признаем колко малко знаем“, казва днешната ни гостенка. „Чудесата са и възможност да спрем да се заблуждаваме, че всичко зависи само от нас, да си отдъхнем и да се научим да се доверяваме на живота“.

Иванка Могилска е копирайтър с 20-години опит, последните 15 – на свободна практика. Тя е блогър, редактор, преподавател. Автор на 7 книги, най-новата от които е сборникът „Обикновени чудеса“. Но… има ли наистина такива? Ще я попитаме след малко. В ефирните ѝ, мъдри разкази го има ежедневното чудо, което според мен е и смисълът да продължаваме напред.

Ще поговорим за дигиталните и аналоговите чудеса. За чудесата, на които си струва да научим изкуствения интелект и тези, които може би той ще създава. За краткото изразяване и дългите текстове, които носят смисъла. За нуждата от време на време „да слезем от въртележката“…


 

– Справяш се, според мен, изключително с това да се изразяваш кратко. Безценно умение, на което дори ChatGPT не е способен. Как се учи?

– Хуан Миро има едно платно – три черни линии с различна дължина на бял фон. Нарича се „Път“. Разказва как първо нарисувал картината с всичките ѝ подробности – пътя, тревите покрай него, каруцата, магарето, човека, звездното небе. После започнал да маха всичко ненужно, докато накрая останали трите черни линии.

И аз така – съкращавам безмилостно. Пиша ежедневно – работни и художествени текстове – и

редактирам до кръв всичко, което не е в полза на общата идея и не създава впечатлението или настроението, което искам.

 

 

Понеже съм мързелива, вероятно с времето съм се научила да не се разпростирам чак толкова в обяснения и описания, които после ще отпаднат.

Да се изразяваш кратко, значи да намериш тази една дума, която ще нарисува най-точна картина, ще предаде максимум смисъл и ще въздейства най-силно.

Коя ще е тя зависи от контекста, от конкретната тема и от начина, по който самият автор се отнася към нея, от това какво внушение иска да остави у читателите. ChatGPT е езиков модел. Той отгатва как да подреди думите, така че да наподобяват максимално човешката реч, но не мисли и няма въображение, рефлексия и саморефлексия. Няма и контекста, с който разполага един автор, когато пише.

 

– „Редактирам до кръв“ ми е болезнено познат и точен израз… Каква е разликата между това да се изразяваш кратко и кратките форми, които всички ни влекат онлайн?

– Едното касае формата. Другото касае стила, смисъла, яснотата на текста, независимо дали е кратък, или дълъг.

 

 

– А кои са предимствата на дългия текст, който днес поставихме във второстепенна роля?

– Не знам, не знам. Аз все така съм почитател на романи, които са толкова дебели, че като ги подпра на гърдите си да ги чета, и ми оставят синини.

 

– И аз! Именно затова го има този сайт, където пиша само дълги, като за общуването онлайн, текстове. Мисля, че всички имаме нужда по-често да се вглъбяваме в задълбочено, подробно четиво… Само че често е истинско чудо да намериш време.

Чудесата и чудесният начин, по който разказваш за тях, са поводът да се срещнем. Според теб има ли обикновени и необикновени чудеса?

– Може би има чудеса, които се надяваме да се случат и такива, които дори не смеем да се надяваме да се случат. В този смисъл да, има обикновени и необикновени чудеса.

Но като цяло няма чудеса. Има процеси (някои обясними, други – не), от които виждаме само резултата. Този резултат от невидим за нас процес наричаме чудо.

 

 

– А може би просто сме вид, на който са му нужни чудесата, за да намира смисъл? Ако всичко е рационално и обяснимо, някак става и безсмислено…

– Не знам дали са ни нужни, тях просто ги има. Те са част от нашия живот, защото има много неща, които не можем да си обясним.

Да наричаме „чудо“ необяснимото е красив начин да си признаем колко малко знаем.

Чудесата са и възможност да спрем да се заблуждаваме, че всичко зависи само от нас, да си отдъхнем и да се научим да се доверяваме на живота.

 

– Как да научим на чудеса децата си в днешното забързано време, бомбардирани от атракции?

– Времето не е забързано, ние бързаме и от нас зависи да не го правим.

Според мен, докато са малки, децата приемат всяко нещо като чудо, защото дори най-ежедневното и баналното е необяснимо за тях. Може би въпросът трябва да е как да не отучваме децата си да виждат чудесата. А отговорът е – като не спираме да ги търсим, откриваме и създаваме самите ние. Личният пример е страховито оръжие.

 

 

– А ако останем на личния пример… как да обясним на алгоритъма, на изкуствения интелект какво е чудо?

– Някой вече му е обяснил. Езиковият модел, базиран на изкуствен интелект, дава стандартното определение на това какво е „чудо“ и посочва, защо не може да вярва в чудеса и да ги преживява като хората. Защото

неговите отговори са базирани на алгоритми, а не на лични убеждения и чувства.

 

– Съдейки по „Обикновени чудеса“ май… в Гърция има доста време и почва за чудеса?

– Навсякъде има почва за чудеса. Въпрос на нагласа е къде ще ги намери човек.

Пътуването е отличен инструмент за разбиване на предразсъдъци, стремеж за опознаване на другия и желание да се поставим на неговото място,

излизане от зоната ни на комфорт, попадане в критични понякога ситуации, разбиране и уважение към чуждите правила и традиции – всичко това е храна и вода за чудесата.

Така се случи, че последните няколко години пътувах с месеци из Гърция. Затова и голяма част от историите, които разказвам, са се родили и живеят там. В предишния ми сборник „Тая земя, оная земя“ имаше разкази с места на действие в цяла Европа, защото я обикаляхме с кола. Пак там има и един разказ от Виетнам, където още не съм ходила, но много искам да отида.

 

 

– Богата страна сме с природа, истории, но и със съседи. Как да се научим да ги харесваме?

– През 2019 г. бях за месец в Нови Сад, където общувах със сърби, млад народ – момчета и момичета на по двадесет, двадесет и няколко години. Работихме заедно и преди да си тръгнем, едно от момичетата ми каза:

„Ама ти си много готина, а пък ние знаем, че българите не са… Абе, че забиват нож в гърба.“

Това знание им останало от часовете по история, в които учили за Междусъюзническата война. И ето, те са мили, любезни, но очакват някакви изненади от моя страна, пък то… нищо неприятно не ги спохожда.

Случвало ми се е във фолклорните гръцки музеи по островите да чета за българите, участвали в Междусъюзническата война, същите неща, които в България съм чела за гърците. А никъде непознати не са се отнасяли по-добре с детето ми, отколкото в Гърция. Не мисля, че е защото ме възприемат като ходеща касичка, т.е. като турист, просто имат специално отношение към децата, каквото тук срещам много по-рядко.

На Балканите имаме взривоопасна история и е хубаво да я знаем, но не е здравословно да живеем само с нея. Ние сме тук сега, непродуктивно е (ако трябва да говорим на модерен език) да работим с представи от миналото. Въпросът е сега как се държим един с друг, и как можем да сме си най-полезни. Невъзможно е да намерим отговор, ако не се опознаем.

 

 

– Казваш, че често експериментираш с ChatGPT. Разкажи за някои интересни, неочаквани приложения. Има ли посоки, в които те впечатлява?

– Моите експерименти нямат особена практическа стойност за друг, освен за мен. Искам да знам какво може и какво – не ChatGPT в моята сфера и на моя език.

Последно го молих да ми напише текст в стила на Казандзакис, после в стила на Иван Вазов и после в стила на Иванка Могилска. Интересното за мен беше, че езиковият модел се справи отлично с подбора на теми – тези автори наистина се вълнуват от темите, които той предлага. Резултатът по отношение на стил и език обаче беше плачевен.

Засега ме впечатлява единствено колко бързо се създава усещането за непретенциозен разговор с жив, макар не много близък човек, когато „говорим“ с ChatGPT.

 

– И аз мисля, че с това той бързо си спечели популярност, а все още не можем да намерим всичките му истински умения и да им намерим точно приложение. Копирайтърството или писането ще ни вземат първо алгоритмите?

– Поне засега, ако не можем да кажем на ИИ какъв копирайтърски текст ни трябва, той ще ни даде какъв да е текст, който няма да ни свърши работа. В този случай нищо не може да ни вземе алгоритъмът, защото нищо не можем да му дадем. В копирайтинга писането е последният етап от дълъг процес.

Може би в някакъв момент изкуственият интелект ще успее да минава сам през него и да пише отлични рекламни послания и съдържание. Това само по себе си не е жизненоважна дейност.

Рекламните отдели не правят хляб, не спасяват живот, не създават красота, а само рекламират.

 

 

При това понякога най-видими са не най-качествените продукти и услуги, а тези, които имат по-голям рекламен бюджет. Така че, ако алгоритмите ни вземат копирайтърството, добре, тогава ще правим нещо друго.

Колкото до художествените текстове, човек пише заради вътрешна потребност, която нищо и никой не може да му ги вземе. Той може сам да се откаже от нея.

Разбира се, в някакъв момент ИИ може да започне да пише наистина увлекателни разкази и романи. За мен все така ще е интересно да прочета какво е написал човекът – какво майсторство е постигнал в изказа, как ми е поднесъл историята, от какъв ъгъл я е видял, какво е направил в ситуации, в които съм била и аз, как се е справил с чувства, които са бушували и в мен, как живее или как е живял, какво е разбрал за живота и т.н. Нали и аз съм човек. Вълнува ме опитът на себеподобните, възхищавам се на тяхното майсторство, мъдрост, изобретателност.

Това, че машината може да произвежда текст е чудесно, но не виждам какво ще ми даде.

 

– Уви, една от посоките е именно да ни отказва самите ние да пишем. А и големите въпроси изникват, когато един текст вече не може да бъде различен – създаден ли е, или генериран… В свят на думите, на буквите или на байтовете живеем? Как изглежда според теб тази битка и кой се очертава като победител?

– Проблемът е, че говорим за битка въобще. Не разбирам защо трябва да се отказваме доброволно от който и да било от световете си.

Аз не вярвам, че необходимостта от разказване на истории у човека ще изчезне толкова лесно.

Той я носи в себе си, откакто е започнал да рисува по стените на пещерите, а може би и отпреди това. Може би просто средствата, с които разказва, ще се променят.

 

 

– И аз така мисля – неслучайно рубриката, с която гостувам в „Библиотеката“ по БНТ1, се казва точно „Букви и байтове“, в опит да не ги сблъскваме, а да си срещаме за доброто на всички ни. Но от какво зависи дали ще успеем?

– От това да не се отказваме нито от едното, нито от другото, нека използваме и двете.

 

– Кое чудо си мечтаете да се случи, в личен и глобален план?

– Мечтая си да сляза от въртележката – работна, скоростна, стресова – в която живеем всички. Все по-трудно ми е да се въртя дълго на нея, все по-често я напускам. За съжаление, все още не съм измислила как да го направя за постоянно.

В глобален план бих се радвала, ако историята спре да се повтаря. Ако… счупим каръка и за разнообразие не повтаряме едни и същи грешки, а се пробваме да си направим нови.

 

– Голяма тема е въртележката и това колко е трудно човек да слиза от време на време от нея… Имаш ли рецепта в тази посока? Замислям се, че това е нещо, което можем също да заемем някак от гърците и другите по-южни народи…

– Рецепта нямам. Просто гледам периодично да си задавам въпроса какъв живот искам да живея и да се придържам към отговора, който съм си дала, доколкото ми е възможно.

Не мисля, че можем да заемем каквото и да било от когото и да било в тази посока. Ако човек осъзнава колко убийствено е желанието за постоянен растеж; а също и че не му трябва да има много, трябва му да има достатъчно, за да живее и да се чувства добре, той ще си намери начин. Разбира се,

ще му трябва и сила да устоява на външния натиск за непрекъснато разрастване, придобиване, потребление.

 

 

– Притеснява ли те бъдещето на свърхперсонализираното съдържание?

– Притеснява ме бъдеще без критично мислещи хора, които не могат да различават фактите от измислиците, както и бъдеще, в което хората реагират абсолютно емоционално на всяка дреболия, без да си дадат време да помислят и да се поставят на мястото на другия. Бъдеще, в което всички знаем всичко и нашата истина е единствената възможна.

 

– Уви… все повече го виждаме и в настоящето и не съм сигурен, че правим достатъчно, за да се борим с това. Какъв ще е последният текст, написан от човек?

– Зададох същия въпрос на ChatGPT-4. Отговорът му беше прекалено дълъг, ще цитирам само финала:

„В крайна сметка, независимо от формата и съдържанието на такъв последен текст, той би представлявал значим символ на човешката култура, история и стремежи, оставяйки траен отпечатък върху това, какво означава да си човек.“

Аз не съм толкова категорична и патетична. Според мен ще е списък с покупки или задачи, или „много важен“ за изпращача работен имейл, известие за спиране на кредитна карта и призив за незабавно плащане или zdr, kpr. Със сигурност ще е нещо абсурдно, което все пак, по някакъв начин ще подсказва какво е било да си човек. За съжаление, едва ли ще го открият съществата след нас този текст. Телефонът, компютърът, сървърът, през който е минал, отдавна ще са купчина ръждясали вехтории…

Дигитални истории

Дигитални истории е и ще си остане изцяло некомерсиално начинание, на което посвещавам доста време и усилия. За създаването на сайта обаче са нужни определени разходи. Ако имате възможност и желание да подпомогнете сайта, вече можете да го направите. Разбира се, все така важна подкрепа си остава всяка добра дума, всяко споделяне на темите.

<a href="https://karamanev.me/author/georgik" target="_self">Георги Караманев</a>

Георги Караманев

Програмист, журналист на свободна практика и писател. Още за мен – четете тук.
Дигитални истории

Най-нови публикации:

Кой изобрети тостера? Няма такава история!

Кой изобрети тостера? Няма такава история!

Сигурно сте чували за Алън Макмастърс, прословутия изобретател на тостера? Опитвайки се да намери идеалната сплав за електрически крушки, той неволно получил вещество, което карало хляба да кафенее...

повече информация
Рори и рецептите на Баба

Рори и рецептите на Баба

Какво ли прави един татуиран американец на борда на 40-годишна лада, устремен към поредното българско село? А какво ли съдържа коктейлът „Компютър“? Защо гражданинът на щата Вашингтон избира да...

повече информация
Айнщайн се прекланя пред Дънов? 12 клишета от българската история

Айнщайн се прекланя пред Дънов? 12 клишета от българската история

Първият християнски манастир е у нас. Пловдив е най-старият град на Земята. Айнщайн се прекланя пред Петър Дънов, а Хан Тервел е спасителят на Европа. Нещо повече, никога не сме губили военен флаг....

повече информация
ИИ влезе сред най-добрите на втори поетичен конкурс (експеримент)

ИИ влезе сред най-добрите на втори поетичен конкурс (експеримент)

Сред модерните новини на деня – изборите, Big Brother и внезапното нахлуване на есента, някак си в обществения дневен ред се вмъкна вестта, че в престижния конкурс за младежка поезия „Веселин...

повече информация

Още публикации по темата:

От рубриката:

Българският литературен Банкси

Българският литературен Банкси

„Най-опасният литературен терорист у нас“. Не, тези думи за днешния ни гост не са мои, а на специалист, който следи и познава отблизо случващото се в българската литература.
Ето че след 153 интервюта, публикувани на този сайт, дойде времето за… първия анонимен гост! Няма да ви издам дори дали е мъж, или жена, важни тук са историята и гледната му точка.
Преди броени дни в два поетични конкурса генерирани от ИИ стихове попаднаха сред най-добрите, във втория случай ставаше дума за експеримент на Дигитални истории. Според мен е жизненоважно да започнем дискусията за бъдещите ни взаимоотношения с технологиите, при това с участието на колкото може повече важни гледни точки. Очаквайте следващите забележителни гости (и експерименти) по темата.
Днес обаче се връщаме още преди модата на ИИ генерирането. За да разкажем историята на един човек, който дълго време експериментира с това да изпраща компилирани или просто абсурдни стихове под различни имена. Дълго време преди това той е участвал и печелил конкурси с истинското си име, докато… не се убеждава, че нещо в системата не е наред. Че критериите не са това, което би трябвало да бъдат. Идеята му се променя с годините, особено след като успява да постигне серия от убедителни резултати и безброй публикации в много от смятаните за водещи поетични издания у нас.
Каква ли е целта му? Как изглежда според него бъдещето на поезията? Как алгоритмите променят отношението ни към писаното слово и към творчеството? Очаква ни забележителна среща с първия анонимен гост на Дигитални истории, българския литературен Банкси.

повече информация
Рори и рецептите на Баба

Рори и рецептите на Баба

Какво ли прави един татуиран американец на борда на 40-годишна лада, устремен към поредното българско село? А какво ли съдържа коктейлът „Компютър“? Защо гражданинът на щата Вашингтон избира да търси старите български рецепти из затънтените села, там, където е „Баба“, събирателното, вечното на един безкраен, универсален образ, който докосва всички ни?
Рори Милър с днешна дата преоткрива магията на българското село. Онова, което изоставяме, а пази толкова от смисъла.
Строителен работник, берач на маслини и учител по английски, преди около 15 години Рори спира в България, за да се родят тук двете му деца. Привлича погледите с участието си в “Masterchef”, после продължава пътя си из затънтените български села. Така се ражда забележителната книга „На око“, сюрреалистичен пътепис, където точни рецепти няма да намерите – и за гозби, и за бъдещето, всичко е „на око“ като мерна единица и начин на живот. Но ще намерите и самото село, и гозбите му, и бабите, и духа, и добре премерените подправки.
Следващата стъпка на американеца е книгата да се появи на английски с кампания в платформа за споделено финансиране. Аз лично ще го подкрепя, защото мисля, че е уловил безценния дух на българското село днес. Което е различно от онова на Елин Пелин и Иван Вазов. Което, вярвам, ще обърне сбъркана мода, че животът е в големия град. Светът на технологиите ни позволява както никога да разбиваме стереотипите. Припомня ни го и книгата на колоритния Рори, който има какво да ни каже и в следващите редове.

повече информация
Кое лекува историческите рани?

Кое лекува историческите рани?

Историята днес ни свързва и дели, разпалва и вълнува, както никога преди. Разбира се, и защото, „който контролира миналото, контролира бъдещето“.
Захари Карабашлиев с най-новия си роман – „Рана“ се обърна именно към българската история, към едни от най-драматичните ѝ и важни моменти. Към раните, които ни нанася миналото, към предците, чийто път продължаваме. Романът наднича в няколко от големите теми на последните 150 години по вълнуващ и автентичен начин. Писателят вече ми е гостувал, срещаме се отново, за да поговорим за миналото. За силните му истории и вълнението. За поуките и отговорите. За това, което ни събира и което ни дели.

повече информация

Най-новите:

Българският литературен Банкси

Българският литературен Банкси

„Най-опасният литературен терорист у нас“. Не, тези думи за днешния ни гост не са мои, а на специалист, който следи и познава отблизо случващото се в българската литература.
Ето че след 153 интервюта, публикувани на този сайт, дойде времето за… първия анонимен гост! Няма да ви издам дори дали е мъж, или жена, важни тук са историята и гледната му точка.
Преди броени дни в два поетични конкурса генерирани от ИИ стихове попаднаха сред най-добрите, във втория случай ставаше дума за експеримент на Дигитални истории. Според мен е жизненоважно да започнем дискусията за бъдещите ни взаимоотношения с технологиите, при това с участието на колкото може повече важни гледни точки. Очаквайте следващите забележителни гости (и експерименти) по темата.
Днес обаче се връщаме още преди модата на ИИ генерирането. За да разкажем историята на един човек, който дълго време експериментира с това да изпраща компилирани или просто абсурдни стихове под различни имена. Дълго време преди това той е участвал и печелил конкурси с истинското си име, докато… не се убеждава, че нещо в системата не е наред. Че критериите не са това, което би трябвало да бъдат. Идеята му се променя с годините, особено след като успява да постигне серия от убедителни резултати и безброй публикации в много от смятаните за водещи поетични издания у нас.
Каква ли е целта му? Как изглежда според него бъдещето на поезията? Как алгоритмите променят отношението ни към писаното слово и към творчеството? Очаква ни забележителна среща с първия анонимен гост на Дигитални истории, българския литературен Банкси.

повече информация
Кой изобрети тостера? Няма такава история!

Кой изобрети тостера? Няма такава история!

Сигурно сте чували за Алън Макмастърс, прословутия изобретател на тостера? Опитвайки се да намери идеалната сплав за електрически крушки, той неволно получил вещество, което карало хляба да кафенее до съвършен загар. Уви, след тежка вечер в компанията на половин шише уиски, неговият конкурент Стивън Кромптън откраднал начинанието му и го представил за свое. После обрал цялата слава. И покрай това доста пари…
Дълъг репортаж за него показаха по BBC, „Уошингтън таймс“ описа невероятната му история, „Дейли Мирър“ включи името му сред „50-те най-велики британски изобретатели“. Често го споменават и до днес на Световния ден на тостера – 27 февруари. Статии, сборници, енциклопедии разказват историята му. Дори в популярен британски готварски формат му посвещават състезание, участниците трябва да измислят забележително блюдо в чест на изобретателя на тостера.
Малката подробност е, че… няма такъв човек. Изобретателят Макмастърс е „изобретен“ от двама студенти, решили да покажат колко е важно днес да проверяваме информацията, особено тази, свързана с миналото. Колко лесно даваме доверие онлайн и колко по-критични би трябвало да бъдем. Измислената страница в Wikipedia просъществува почти десетилетие, преди истината да излезе наяве.
Колко лесно е днес да се създаде фалшива история? Отговора дава специалният списък, в който самата англоезична Уикипедия разказва за най-дълго просъществувалите фалшиви публикации.
За мащабни мистификации и дребни, неочаквано случили се шеги. Които идват да ни припомнят колко лесно може да бъдем подведени онлайн.

повече информация
Рори и рецептите на Баба

Рори и рецептите на Баба

Какво ли прави един татуиран американец на борда на 40-годишна лада, устремен към поредното българско село? А какво ли съдържа коктейлът „Компютър“? Защо гражданинът на щата Вашингтон избира да търси старите български рецепти из затънтените села, там, където е „Баба“, събирателното, вечното на един безкраен, универсален образ, който докосва всички ни?
Рори Милър с днешна дата преоткрива магията на българското село. Онова, което изоставяме, а пази толкова от смисъла.
Строителен работник, берач на маслини и учител по английски, преди около 15 години Рори спира в България, за да се родят тук двете му деца. Привлича погледите с участието си в “Masterchef”, после продължава пътя си из затънтените български села. Така се ражда забележителната книга „На око“, сюрреалистичен пътепис, където точни рецепти няма да намерите – и за гозби, и за бъдещето, всичко е „на око“ като мерна единица и начин на живот. Но ще намерите и самото село, и гозбите му, и бабите, и духа, и добре премерените подправки.
Следващата стъпка на американеца е книгата да се появи на английски с кампания в платформа за споделено финансиране. Аз лично ще го подкрепя, защото мисля, че е уловил безценния дух на българското село днес. Което е различно от онова на Елин Пелин и Иван Вазов. Което, вярвам, ще обърне сбъркана мода, че животът е в големия град. Светът на технологиите ни позволява както никога да разбиваме стереотипите. Припомня ни го и книгата на колоритния Рори, който има какво да ни каже и в следващите редове.

повече информация
Айнщайн се прекланя пред Дънов? 12 клишета от българската история

Айнщайн се прекланя пред Дънов? 12 клишета от българската история

Първият християнски манастир е у нас. Пловдив е най-старият град на Земята. Айнщайн се прекланя пред Петър Дънов, а Хан Тервел е спасителят на Европа. Нещо повече, никога не сме губили военен флаг.
Кое от твърденията, които можете да намерите всеки ден онлайн, има историческа обосновка? Къде можем да говорим за различни тълкувания, къде поводът за гордост има пълно основание и къде става дума за откровена измислица?
Историята е толкова важна област, която ни събира и дели. Щедро поле за гордост и за манипулации.
Вие можете ли да различите някои общоприети твърдения, свързани с българската история, от такива, измислени от изкуствения интелект? Опитайте тук, този експеримент ще даде интересни резултати!
А ние ще проверим някои от най-популярните твърдения, поводи за гордост онлайн, които можете да видите навсякъде. Не, няма да фактчектваме, според мен тази идея е обречена, защото и историята, както журналистиката, не може да бъде точна наука.
Срещаме се с историка Александър Мошев, за да поговорим на базата на изворите и на логиката, да се опитаме да потърсим рационалния поглед. Аз му подавам без предварителни условия 12 избрани клишета, а той ще разкаже повече за тях и за това доколко съвпадат с мнението на днешната историография.

повече информация
Кое лекува историческите рани?

Кое лекува историческите рани?

Историята днес ни свързва и дели, разпалва и вълнува, както никога преди. Разбира се, и защото, „който контролира миналото, контролира бъдещето“.
Захари Карабашлиев с най-новия си роман – „Рана“ се обърна именно към българската история, към едни от най-драматичните ѝ и важни моменти. Към раните, които ни нанася миналото, към предците, чийто път продължаваме. Романът наднича в няколко от големите теми на последните 150 години по вълнуващ и автентичен начин. Писателят вече ми е гостувал, срещаме се отново, за да поговорим за миналото. За силните му истории и вълнението. За поуките и отговорите. За това, което ни събира и което ни дели.

повече информация
ИИ влезе сред най-добрите на втори поетичен конкурс (експеримент)

ИИ влезе сред най-добрите на втори поетичен конкурс (експеримент)

В литературните среди отекна новината, че в престижния конкурс за младежка поезия „Веселин Ханчев“ сред избраните от журито финалисти е попаднал неочакван състезател – 21-годишният Христиан Папазов от силистренското село Ножарево е изпратил стихове, генерирани от изкуствен интелект. Христиан (или който и да стои зад това име) се отказа от участието си, пишейки, че единствената му цел е била да привлече вниманието към темата.
Не знам дали вярвате в съвпадения, аз – не. На 25 октомври, ден преди новината да излезе, бяха обявени 10-те избраници на журито в друг популярен поетичен конкурс. И ето че отново в селекцията попаднаха… генерирани стихове. Този път като част от експеримент на Дигитални истории.
Но как така само за два дни двама „автори“ със стихове, написани от ИИ, се озоваха сред най-добрите, тези, измежду които ще бъдат избрани победителите? И, по-важното: кои са големите въпроси и изводи от това? Вярваме или не в съвпадения, явно е, че е дошло време да поговорим по-адекватно и задълбочено за големите въпроси на днешния ден.
Денят на будителите според мен е точният, за да се събудим…

повече информация
Share This